Truck-firma oversvømmet med roser efter krav om dansk transport
![](https://f.nordiskemedier.dk/2gil71w9097b5btb_660_591.jpg)
En kvart million visninger, en fyldt indbakke med rosende ord og thumbs up, opkald fra tyske, polske og litauiske journalister. Det er gået rigtig hurtigt.
Meget hurtigere og vildere end Marco Kjærsgaard, ejer af truckshoppen KJoF, nogensinde havde forestillet sig.
Han lagde mandag et opslag på Facebook, hvor han skrev, at KJoF havde nægtet at tage mod de varer, som en udenlandsk chauffør kom med i en udenlandsk lastbil. For det er krav fra KJoF, hvilket står i alle kontrakter mellem dem og deres leverandører, at de biler, der leverer til dem, kommer fra danske vognmænd med danske chauffører bag rattet i biler på danske plader. Og den del af kontrakten havde leverandøren ikke overholdt, og derfor blev chaufføren sendt retur med varerne.
- Det er vanvittigt. Det er stukket helt af. På den gode måde. Det er dejligt, at der er så stor opbakning. Jeg har fået private beskeder fra chauffører, store danske vognmænd og medarbejdere ved store speditionsfirmaer, der synes, det er fedt, at vi stiller krav til vores leverandører om danske vognmænd, danske chauffører og danske biler, siger Marco Kjærsgaard til Lastbil Magasinet.
Han påpeger, det ikke er et angreb på de udenlandske chauffører.
- Det er et angreb på de store transportvirksomheder, der ikke vil betale chaufførerne en ordentlig løn. I bund og grund har jeg intet mod at bruge udenlandske chauffører, men de skal betales ordentligt, og det bliver de ikke. Og derfor ville jeg gerne sende et kraftigt signal med opslaget på Facebook, at det kan vi som dansk virksomhed ikke se gennem fingrene med, lyder det fra Marco Kjærgaard, der tilføjer:
- I EU er prisen på brændstof nogenlunde den samme, kostprisen for at have en lastbil kørende er nogenlunde den samme, der kan være lidt forskel på, hvad forsikringer koster, men det er også det. Og hvordan kan det så være, at det koster mig 1200 kroner at få en palle fra Holland til Danmark på en dansk lastbil med en dansk chauffør, men det koster kun 400 kroner, hvis det er en østeuropæisk lastbil med en udenlandsk chauffør. Der tror jeg på, at det er lønnen til chaufføren, der afspejles i den prisforskel.
I sine yngre dage arbejdede Marco Kjærsgaard på en tankstation på en rasteplads og her så han, hvordan nogle udenlandske lastbilchauffører levede.
- De gik og samlede flasker udenfor og kom så ind med dem for at købe et pølsehorn til 15 kroner. Nogle af dem var så forhutlede. Det var trist at se, siger han.
Leverandøren har undskyldt
Marco Kjærsgaard er 28 år og understreger, at det er et ufravigeligt krav fra hans side som virksomhedsejer at holde transporten af varer til KJoF på danske biler med danske chauffører.
Da lastbilen på litauiske plader og en litauisk chauffør bag rattet kørte ind foran KJoF-lageret mandag morgen, holdt Marco Kjærgaard fast i, at chaufføren måtte tage varerne med retur til Holland, hvor de kom fra, og at leverandøren så måtte betale de ekstra omkostninger, det måtte medføre, at få varerne leveret på ”korrekt vis” i henhold til kontrakten.
- Leverandøren har undskyldt og har påtaget sig de ekstra omkostninger. Og så sker det ikke igen, siger Marco Kjærgaard.
KJoF forhandler, med Marco Kjærsgaards egne ord, ”gejl til lastbiler” og salg sker udelukkende til chauffører og vognmænd.