23948sdkhjf

Udbygning af Fynske Motorvej går op i gear

Udbygningen af den sidste etape af Fynske Motorvej mellem Nørre Aaby og Gribsvad har været i gang i det små siden november 2020. Fra starten af april udvides vejarbejdet, så vejarbejdet strækker sig over sammenhængende cirka 10 km.

Vejdirektoratets entreprenør, M. J. Eriksson, har valgt at dele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i to og starter længst mod vest fra Nørre Aaby frem til øst for Gremmeløkke Å. Den del påtænkes udført i begge retninger i 2021. Den resterende strækning mellem Gremmeløkke Å og Gribsvad udbygges i 2022.

I dagene efter påske starter Vejdirektoratets entreprenør med at lave en trafikomlægning, så trafikanterne kommer ind og kører i to smalle kørespor i hver retning.

I østgående retning vil der blive arbejdet fra rasteplads Lillebælt Syd og kort forbi den tidligere rasteplads Ålsbo Syd, mens strækningen i vestgående retning er en smule kortere. Der er det igen fra kort før rasteplads Ålsbo Nord frem til rampeanlæg 57 ved Nørre Aaby.

På vejarbejdsstrækningen bliver nødsporet inddraget til arbejdsareal til entreprenøren, og strækningen omstribes, så der bliver to smalle kørespor i hver retning.

På grund af de smalle spor og vejarbejdere tæt på trafikken sættes hastigheden ned til 80 km/t. Det skal være med til at sikre, at det er sikkert for både trafikanter og vejarbejdere at færdes på og tæt op ad motorvejen.

- Vi forventer ikke, at vejarbejdet giver anledning til de store gener for trafikanterne. Vores beregninger viser, at det ikke skulle give anledning til kødannelse, men rejsetiden på de 10 km vil forlænges med cirka 3-4 minutter, siger Mike Boesen, seniorprojektleder i Vejdirektoratet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063