23948sdkhjf

- En lærling er en god forretning

Giv lærlingene et varieret uddannelsesforløb og aflast de faste folk, melder lokal DTL-formand.

- Det er ved at gå op for alle vognmænd, at det kan blive en helt god forretning at tage en lærling. Vognmændene skal nemlig gøre op med den gamle forestilling om, at lastbilen står stille, når lærlingen skal på skole.

Vognmand Rene Mitrofanov, Kalundborg, er som formand for Sjællands Vognmandsforening, samt de seks vognmandsforeninger i DTL’s Region Øst, meget glad for meldingen fra Transporterhvervets Uddannelser (TUR). Meldingen går nemlig på, at flere unge indgår en uddannelsesaftale som chauffør.

Ingen fast bil

- Lærlingene har ikke en fast bil. De kan derfor lære at køre det hele, så vognmændene kan bytte rundt på lærlingene i forhold til biler – selvfølgeligt med respekt for lærlingenes uddannelse. Hvis vognmændene tænker sådan, så har de også mulighed for at undgå dyr ekstrabetaling til chauffører. Eller til at aflaste en syg kollega eller en chauffør, der gerne vil gå tidligt en dag, udtaler Rene Mitrofanov videre til Vognmandens Fagblad.

Han fortsætter:

- Hvis vi ikke tager en lærling, så koster det også, og nu er der også mulighed for at få et tilskud til en mentor, der støtter en ny lærling.

Flexjobber

Den vestsjællandske lokalformand peger samtidigt på, at store vognmænd i lokalområdet, eksempelvis Johs. Rasmussen i Svebølle også er begyndt at tage lærlinge ind.

- Selv har jeg en flexjobber. Vi har da flere gange talt om at tage en lærling, men vi kører kun med sættevognstrækkere, så chaufførerne har brug for det store kørekort med det samme, tilføjer Vognmand Rene Mitrofanov, Kalundborg.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094