23948sdkhjf

Mihaela baner vejen for flere kvinder

Der kommer flere kvindelige chauffører, men der er stadig lang imellem dem. Mihaela-Roxana Ghemu er en af de kommende faglærte kvindelige chauffører, og hun vil gerne skubbe til den skæve kønsbalance i transportbranchen.

»Først og fremmest elsker jeg at køre lastbil. Det er virkelig noget, jeg har lyst til at arbejde med. Og så vil jeg da gerne bruge muligheden for at vise andre, at kvinder kan køre lastbil lige så godt som mænd,” siger Mihaela-Roxana Ghemu.

Hun er godt i gang med at uddanne sig til lastbilchauffør hos Dekra Erhvervsskole. Her startede 70 nye elever på chaufføruddannelsen i august.

Mihaela-Roxana Ghemu startede selv på uddannelsen for et år siden. Aktuelt skal hun til at tage hænger-kørekort og krancertifikat, før praktikperiode nummer to venter.

Flere kvinder i branchen

Flere kvinder bliver lastbilchauffører, men de er stadig i solidt mindretal.

Tidligere skulle man stoppe 100 lastbiler, før man fandt én kvindelig chauffør, men i de seneste år er der gradvist kommet flere kvinder i branchen.

Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik var 2,4 procent af lastbilchaufførerne kvinder i 2018.

Der er sket yderligere fremgang siden, så Mihaela -Roxana Ghemu regner selv med 5 procent, når hun er ude at holde foredrag på skoler for at åbne pigers øjne for muligheden for at blive lastbilchauffør.

»Jeg fortæller de unge, hvordan det er at være kvindelig chauffør og arbejde i transportbranchen. Langt de fleste kolleger og firmaer går ikke op i køn, men du kan stadig finde chauffører og transportvirksomheder, der ikke synes, at vi kvinder er stærke eller dygtige nok. Men de er få. Det er vigtigt, at vi får flere kvinder ind i branchen. 5 procent er for lidt. Der skal være bedre balance mellem mænd og kvinder,« siger Mihaela-Roxana Ghemu.

Chauffør på nyt sprog

Mihaelas-Roxana Ghemus første læreplads var i containerafdelingen hos SCT Transport.

»Jeg kunne godt tænke mig at køre med trailer eller sættevogn. Lange køreture frem og tilbage passer mig godt. Eller at køre med kran. Det er meget udfordrende, og ikke to dage er ens, når du skal ud og løse opgaver med kran,« siger hun.

Hun kom til Danmark fra Rumænien som 18-årig for fem år siden.

»Jeg havde kun talt dansk godt i et par år, da jeg startede på chaufføruddannelsen, så det var da en udfordring i begyndelsen, og jeg brugte nok en del mere tid på skolearbejdet end de andre elever. Men det er gået godt. Mine studiekammerater er søde og hjælpsomme, og det er de også ude på lærepladserne i branchen.«

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109