23948sdkhjf

Uerfarne chauffører øger risiko for dyre buler

Masterdriver: Tradium Ring Djurslands kommende masterdrivere taler stressen ud af nye og uerfarne kolleger.

Når danske transportvirksomheder ansætter nye chaufførkandidater, uden et langt CV fra transportbranchen, påtager virksomhederne sig også en øget risiko. Det er store værdier, der overlades til en ny chauffør, når han eller hun sætter sig bag rattet af en lastbil eller bus. Erfaringsmæssigt koster selv små skader fra måske 30.000 kr. og opefter. Derudover er der en omkostning til et driftstab i forbindelse med reparation af køretøjet.

Det er en del af baggrunden for den nye uddannelse til masterdriver, som Tradium Ring Djursland netop nu arbejdet på at få godkendt som AMU-uddannelse via TUR, Transporterhvervets Uddannelser.

Samtidigt er de første to hold på hver 14 kursister netop uddannet til masterdrivere.

Stress

- Holdninger og stress er typiske forhold, som vores nye uddannelse til masterdriver også fokuserer på. De nye og kommende masterdrivere skal blandt andet kunne tale stressen ud af nye chaufførkandidater i de enkelte virksomheder. Det sker blandt andet gennem afkodning af kropssprog og en empatisk tilgang til den nye kollega. Nye omgivelser, nyt køretøj og nye passager- og / eller godstyper giver grobund for usikkerhed hos den nye kollega – en usikkerhed der erfaringsmæssigt også betyder uheld, lyder det til Vognmandens Fagblad fra konsulent Niels Erik Nielsen, Tradium Ring Djursland.

Tryghed

Derfor er tryghed et nøgleord under den fem dage lange uddannelse til masterdriver. Efter at en ny chaufførkandidat er ansat i en virksomhed, refererer denne typisk til en kørselsdisponent.

- Her kan masterdriveren i den pågældende virksomhed være den ”ven”, som kandidaten kan kontakte - uanset der er tale om rent faglige spørgsmål eller mere kulturelt betingede spørgsmål, fortsætter konsulent Niels Erik Nielsen.

Bedre rekruttering og fastholdelse af nye uerfarne chauffører, som kommende masterdrivere også skal understøtte, handler også om at kunne sortere nye kollegaer fra, hvis masterdriveren i den pågældende virksomhed vurderer, at ”de mest basale kvalifikationer ikke er tilstede. ”

- Ideelt set bør kandidaten selv komme til den konklusion på baggrund af de gennemførte samtaler med masterdriveren, slutter Niels Erik Nielsen til Vognmandens Fagblad.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125