Der var snak i krogene og meninger fra flere sider, da udkastet til ændringer i vilkårene for udenlandske virksomheders udførsel af cabotagekørsel med gods, bus eller vejdelen af kombineret transport i Danmark blev præsenteret.
Færdselsstyrelsen formulerede udkastet til ændringerne, der blandt andet indeholdt bestemmelser om minimumsløn til chauffører, der kører i Danmark samt hvilke oplysninger, der skal indberettes til Erhvervsstyrelsen forud for kørslen.
Branchen blev spurgt, kom med deres høringssvar og der blev lyttet. Den del der omhandler oplysningskravet om rute, læsse- og lossesteder blev skippet i de endelige ændringer, så der nu ikke er noget krav om dette.
Det bekræfter transportminister Benny Engelbrecht i et svar til Transportudvalget. Spørgsmålet var stillet på vegne af retsordfører for SF, Karina Lorentzen.
- Vil ministeren oplyse, hvorvidt der er foretaget ændringer i udkast til bekendtgørelse om vilkår for udførsel af cabotagekørsel med gods, bus eller vejdelen af kombineret transport, som Færdselsstyrelsen sendte i høring den 30. oktober 2020, og som træder i kraft 1. januar 2021, hvormed oplysningskravet i § 3, pkt. 2 om rute, læsse- og lossesteder i høringsudkastet fjernes fra bekendtgørelsen? Og vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvordan ministeren da vil sikre, at det er muligt at kontrollere, at en chauffør har fået en minimumstime- løn efter de nye regler om minimumsløn?
Og det ville ministeren gerne. Bekræfte at lige præcis den del af oplysningskravet er fjernet.
- Jeg kan bekræfte, at der efter den offentlige høring i perioden fra den 30. oktober 2020 til den 27. november 2020 over bekendtgørelse om vilkår for udførsel af cabotagekørsel med gods, bus eller vejdelen af kombineret transport er foretaget ændringer i udkastet, således at kravet om registrering af læsse- og lossesteder udgår, svarer ministeren.
Han har til brug for besvarelsen af spørgsmålet fået bidrag fra Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
- Det kan efter input fra høringsparterne og branchen konkluderes, at oplysninger om medgået tid ved gods- eller persontransporten vil kunne tilvejebringes gennem fragtdokumenter, transportkontrakter eller kontroldokumenter for samme periode som dokumentation for aflønning. Det fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 5, at virksomheden på forlangende skal forevise dette til politiet eller Færdselsstyrelsen i forbindelse med kontrol.
Bekendtgørelsen trådte i kraft 1. januar 2021.