23948sdkhjf

Vejdirektoratet udvider Danmarks hovedfærdselsåre

Der er ikke lang afstand mellem kofangerne på Fynske Motorvej. Især ikke i myldretiden om morgenen og eftermiddagen, hvor pendlertrafikken er tæt i begge retninger. I perioden 2010 til 2018 steg årsdøgnstrafikken på Fynske Motorvej med 33 procent. Målt ved Lillebæltsbroen kører der i dag knap 80.000 biler i døgnet.

Bilkøerne nedsætter rejsehastigheden og øger risikoen for uheld. Derfor bliver motorvejen på Vestfyn nu udvidet fra fire til seks spor mellem Odense V. og Nr. Aaby. Første etape af udbygningen går mellem Odense V. og Gribsvad, hvor anlægsarbejdet starter 1. april.

»Det er en af landets hovedfærdselsårer, som vi går i gang med at opgradere nu. Der er både mange pendlere på Fyn og mellem landsdelene. Fynske Motorvej binder Danmark sammen fra øst til vest, men vi skal have gjort noget ved den trængsel, som trafikstigningen har medført. Det skal vi både af hensyn til trafikanterne, til erhvervslivet og til trafiksikkerheden,« siger Robin Højen Madsen, Vejdirektoratets projektleder for første etape af udbygningen.

Vejdirektoratet har netop skrevet kontrakt med entreprenøren M.J. Eriksson, som skal stå for udbygningen af første etape.

 

Sparet tid og mindre sårbar trafik

Udvidelsen af første etape ventes afsluttet inden udgangen af 2020. Derefter kommer turen til anden etape fra Gribsvad til Nr. Aaby. Hele udvidelsen står efter planen klar inden udgangen af 2022. Og det er der god grund til at glæde sig til for trafikanterne, for asfalten i det ekstra spor sparer tid.

Faktisk sparer man ifølge Vejdirektoratets analyser 28 timer på årsbasis mellem Nr. Aaby og Odense V., hvis man kører frem og tilbage på de to mest spidsbelastede tidspunkter i myldretiden. Med 200 arbejdsdage om året sparer man dermed cirka otte minutter om dagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062