23948sdkhjf

Vendelbo-direktør: Nu mærker vi de positive effekter af Vejpakken

De positive effekter af EU-Vejpakken, der blev vedtaget i juli 2020, begynder nu at vise sig for dele af den danske transportbranche. Det fortæller direktør hos Vendelbo Spedition i Hjørring, Jesper Bundgaard Madsen.

- Vi får nogle henvendelser fra nogle kunder, som vi aldrig har talt med tidligere, og jeg tror ikke, det er, fordi de synes, vi har nogle pæne biler ... Jeg tror, det er, fordi den her Vejpakke gør det sværere for de vognmænd, der kommer fra nogle lavtlønslande, at operere heroppe. Så nogle af dem trækker sig nu, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Vendelbo Spedition har Skandinavien som det primære virkeområde, hvorfor chaufførerne er skandinavisk talende. Vendelbo Spedition følger overenskomsten mellem ATL og 3F, og firmaet tæller 37 egne biler og dertil kommer brugen af eksterne selvkørende vognmænd, som betyder, at Vendelbo Spedition har omkring 50 lastbiler på vejen om dagen.

Med EU-Vejpakken har chauffører nu et krav på at kunne komme hjem til etableringslandet mindst hver fjerde uge, og fra februar 2022 er der yderligere et krav om, at lastbilen skal returnere til ”hjemlandet” mindst hver 8. uge. De nye regler med Vejpakken slår desuden fast, at udenlandske chauffører i meget stor udstrækning skal aflønnes på samme niveau som nationale chauffører i det land, de kører i.

Da Vendelbo Spedition i april 2021 fremlagde sit årsregnskab, påpegede Jesper Bundgaard Madsen, at Vejpakken kommer til at give Hjørring-firmaet nogle tiltrængte fordele nu og her i konkurrencen mod chauffører fra lavtlønslande.

- For eksempel skal vi ikke til at sende chaufførerne hjem. De ér jo hjemme, sagde Jesper Bundgaard Madsen med henvisning til kravene i Vejpakken om, at lastbilerne jævnligt skal returnere til registreringslandet, og at chaufførerne skal have muligheden for det samme.

- Vi skal til at være mere selektive omkring, hvem vi sælger vores kapacitet til. Og jeg bilder mig ind, at det er første del af Vejpakken, der er skyld i det. Vi skal jo ikke lave nogen ting om på grund af Vejpakken. Det er ’business as usual’ for os. Men driver du en vognmandsforretning i Rumænien og ligger og kører mellem Danmark og Norge, så vil det alt andet lige give dig en hel del flere omkostninger, fordi chaufføren skal hjem, bilen skal hjem, og der er noget arbejde i, at du skal registrere dig. Det bliver nemmere for os at operere i det her marked. De her ting er jo ikke en omkostning for os, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Du kan møde Jesper Bundgaard Madsen og Vendelbo Spedition i et større interview i juli-udgaven af Lastbil Magasinet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078