23948sdkhjf

Politi: - Vi kan risikere at smitte de danske chauffører og vores egne familier

Mens de fleste danskere er sendt hjem for at arbejde og det danske land stort set er lukket ned for at minimere risikoen for spredning af coronavirus, ser det anderledes ud for de betjente, der arbejder ved politiets tre tungvognscentre. De har fået besked fra den øverste ledelse og Rigspolitiet, om at opsøge og kontrollere lastbiler i samme grad som hidtil. Og det undrer og bekymrer en af de betjente, der har til opgave at kontrollere udenlandske lastbiler og have fokus på cabotagekørsel.

Han mener, det er direkte modstridende med de retningslinjer, der kommer fra regeringens side, når betjente fra de tre tungvognscentre ligefrem skal opsøge udenlandske lastbiler og deres chauffører for at udføre tungvognskontrol.

»Der er vel en mening med, at Statsministeren og Rigspolitichefen står på pressemøderne og siger, at vi skal blive hjemme, holde afstand og at det her er alvorligt. Så giver det ingen mening for mig, at vi (tungvognscentrene red.) stadig skal lave opsøgende kontrol. Mange af de østeuropæiske og russiske og hviderussiske chauffører, der kører her i Danmark har ikke det samme sikkerhedsnet, som vi har, så hvis de mister deres job eller lægger sig syge, så får de ikke penge nogen steder fra, så derfor kan jeg have den formodning, at hvis de har en mistanke om, at de er smittet, så kører de bare videre,« siger Einar Hofman, politiassistent ved Tungvognscenter Øst.

Håber på at Rigspolitichefen kan se fornuften

Sammen med sine kolleger forsøger han at overholde alle retningslinjer, der er udstukket fra Rigspolitiet til tungvognscentrene. Betjentene skal holde to meters afstand til chaufførerne, bære gummihandsker og bede chauffører, der har symptomer på covid-19 om at tage mundbind på. Men betjentene skal stadig op i førerhuset, når de skal have udskrift fra tachografen, og de bliver til tider nødt til at gå tættere på chaufførerne end de anbefalede to meters afstand.

Einar Hofman har sendt en invitation til Rigspolitiet og sin øverste ledelse og inviteret dem med på en af de tungvognskontroller, han normalt udfører. Politiassistenten syntes, det ville være en god ide for ledelsen at se, hvordan det praktisk foregår, når betjenten står derude med en udenlandsk chauffør, der ikke taler dansk eller engelsk, og man som betjent skal forklare via en tolk i telefonen - for tolkene må nemlig ikke på grund af coronavirus komme ud og tolke - at der er sket overtrædelse af dansk lovgivning, og det koster en bøde.

»Jeg fik ikke det svar, jeg havde håbet på. Det må jeg nok indrømme. Min henvendelse er da nok blevet diskuteret på højeste sted, for i går (mandag red.) fik vi en meddelelse fra egen ledelse om, at vi bare skal komme ud og kontrollere. Den øverste ledelse og Rigspolitiet ønskede i øvrigt ikke at deltage i en tungvognskontrol for nuværende,« siger Einar Hofman og fortsætter:

»Jeg beder ikke om, at vi skal sendes hjem, jeg håber bare på, at Rigspolitichefen kan se det fornuftige i at nedprioritere kontrollen af de udenlandske lastbiler og chauffører for en periode, når der florerer coronavirus. Mine kolleger og jeg har ikke en chance for at vide, hvor de udenlandske chauffører lige har været, når vi stopper dem. Og vi kan risikere at smitte de danske chauffører, vores egne familier og kolleger, hvis vi skal kontrollere, som vi altid har gjort.«

Han påpeger, at når stort set alle EU-lande har lempet eller dispenseret for køre- og hviletidsreglerne på forskellig vis, er der vel i øjeblikket ikke tale om en samfundskritisk funktion, der går ud over færdselssikkerheden.

Han nævner de ambitiøse måltal, der politisk er udstukket og de pengemidler, der følger indsatsen – pengemidler, som han fastholder ikke tilfalder tungvognscentrene – kan være årsagen til, at Rigspolitiet fastholder kontroltrykket på tungvognsområdet.

»Paradokset i denne sag er, at Rigspolitiet som har truffet denne beslutning om at tungvognskontrollen fortsætter uforandret, arbejder hjemmefra af hensyn til smitterisiko,« lyder det fra Einar Hofman.  

Lastbil Magasinet har bedt Rigspolitiet svare på en række spørgsmål omkring tungvognskontrol i den aktuelle corona-situation. Vi har to gange bedt om svar, men Rigspolitiet er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096