23948sdkhjf

- Vi kommer til at se datterselskaber blive nedlagt

Som mange sikkert allerede ved, træder nye dele af EU-Vejpakken i kraft i denne måned.


2. februar 2022 trådte nye regler for udstationering af førere i vejtransportsektoren således i kraft. Reglerne gælder blandt andet ved cabotagekørsel i Danmark, og de nye regler fastsætter hovedsageligt vilkår for virksomheder, der er etableret i andre EU-medlemslande, som udstationerer førere i Danmark.

På mandag, den 21. februar, ændres betingelserne for adgangen til og udøvelse af vognmandserhvervet. Det drejer sig om ændringer i etableringskravene, hvor der blandt andet bliver indført krav om ”return of the vehicle” og skærpelse af vandelskravet. Derudover ændres blandt andet kravene til egenkapital og faglige kvalifikationer. Samme dato træder nye regler om cabotagekørsel i kraft, som blandt andet betyder, at der fremover må foretages tre cabotageture inden for en uge, hvorefter køretøjet vil have en karensperiode på fire dage, hvor der ikke må foretages yderligere cabotagekørsel i Danmark.

Lastbil Magasinet har spurgt Marianne Vind, MEP (S) og medlem af EU's transportudvalg, hvad hun egentlig ser som den vigtigste del af de regler, som nu træder i kraft.

- Hver bid har sin betydning. Det, der kommer til at få størst betydning lige nu, er cabotagereglerne. Det er der, vi har set, at der har været firmaer, der har omgået reglerne og måske har misbrugt nogle chauffører fra tredjelande og fra andre EU-lande. Så jeg glæder mig meget til at se virkningerne af cabotagereglerne, siger Marianne Vind.

- Så vidt jeg er orienteret, er der danske vognmandsfirmaer, der har haft datterselskaber i Østeruropa, der har trukket datterselskabet hjem. Når lastbilerne skal vende hjem til virksomhedens adresse, og der ikke foregår aktiviteter, hvis det simpelthen bare er en postkasse, så er der ikke rigtig noget at vende hjem til. Jeg tror, vi kommer til at se, at en del af de her datterselskaber i Østeuropa bliver nedlagt i de næste år. Så det skulle gerne hjælpe lidt på konkurrencen, siger Marianne Vind.

Med den konkurrence, der er på arbejdskraft lige nu, kan hun heller ikke forestille sig andet end, at den vil få positiv betydning for de chauffører, der kører under dårlige vilkår.

- Jeg kan kun opfordre chaufførerne til at tale med dem, de møder på rastepladserne, og fortælle, at nu er Vejpakken kommet; alle skal have de samme vilkår, siger Marianne Vind.

Du kan høre et interview med Marianne Vind i den seneste episode af Lastbil Magasinets podcast. Klik her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062