18. september 2020 - 01:47

App linkNu på Google Play

»Vi vil ikke finde os i det mere«

»Vi vil ikke finde os i det mere«

Lørdag mødes mere end 100 dyretransport-chauffører i Kolding for at sende et opråb om, hvad de betegner som dybt urimelige bøder. Genrefoto

18. september 2020 - 01:47

Jakob Bargmann

Lørdag 19. september klokken 10 på Hotel Scandic i Kolding mødes mere end 100 dyretransport-chauffører. Baggrunden er, at de har fået nok. Nok af at blive straffet med bøder på flere tusinde kroner, når der ryger et dyr med på vognen, der ved slagteriet bliver erklæret ikke-transportegnet.

 

Chaufførerne er voldsomt utilfredse med situationen, og talsmand for Dyretransportchauffør-gruppen, Torben Grønhøj Jensen, mener, at det for alvor er tid at trække i håndbremsen.

 

»Som det ser ud lige nu, hagler sagerne ned over os. Som chauffører sidder vi med dankortet ud ad vinduet, og vi kan ikke blive ved,« siger Torben Grønhøj Jensen.

 

»Vi vil ikke finde os i det mere. Det er landmanden, der skal sanktioneres. Det er ham, der har dyrene at kigge på, så det må være ham, der skal straffes i de her sager,« siger Torben Grønhøj Jensen, der til daglig kører med grise.

Han fortæller, at der med stormødet er lagt op til, at der skal ske konkret handling på området.

 

»Udadtil vil vi sende en pressemeddelelse ud om, at vi inden for en måned skal have ministeren i tale. Og vi kan ikke garantere for, at vi ikke trækker i håndbremsen. Så må vi blive hjemme, og så får landmændene ikke kørt dyr,« siger Torben Grønhøj Jensen.

 

- Situationen er fortvivlende

Der var med en ny dyrevelfærdslov ellers lagt op til, at det skulle være slut med at dømme chauffører i disse sager om transportegnethed. Men nye kontrolregler betyder, at der ikke er ændret afgørende på ansvarsfordelingen mellem transportøren og landmanden.

 

Vi har flere gange her på Lastbil Magasinet kunnet fortælle, hvordan de i branchen så forhadte sager mod chaufførerne fortsætter ufortrødent, selvom en rundskrivelse fra Fødevarestyrelsen til embedsdyrelægerne i februar 2019 fastslog, at der fremadrettet skulle ske en praksisændring, så chaufføren kun sanktioneres ved ”grove overtrædelser”, som chaufføren kan gøres personligt ansvarlig for.

Advokat Jacob Forman, der ofte forsvarer chaufførerne i denne type sager, er inviteret til at komme til mødet lørdag og redegøre for situationen på transportegnethedsområdet.

 

»Og ja, den er fortvivlende, fordi ”Regel-Danmark” fortsætter denne forfølgelse af chaufførerne med uformindsket styrke,« siger Jacob Forman.

 

Han kommer med et eksempel på en helt frisk sag, hvor en chauffør i landsretten er blevet dømt, ifølge forsvarsadvokaten uden at have haft skyggen af chance for at konstatere, at dyret var halt og ikke-transportegnet.

 

»Der er lige faldet en dom, hvor chaufføren nu i både byret og landsret er blevet dømt ”med piber og trommer”. I forbindelse med denne sag anvendte retten konklusionerne fra obduktionen af dyret til at fastslå skyld. Så det vil altså sige, at man nu skal foretage en obduktion af dyret for at konstatere, om dyret er halt, når det kommer til slagteriet,« siger Jacob Forman sarkastisk.

Læst i alt:

2142 gange

Læses i øjeblikket af:

2

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger