23948sdkhjf

Vil have stoppet weekendhvil

Det skal være slut med østeuropæiske chauffører, der holder weekendhvil i lastbilernes førerhuse uge efter uge i flere måneder i træk. 

Det mener lokalformand for Dansk Folkeparti i Horsens Michael Nedersøe, der er folketingskandidat i Favrskov. 

Han har selv en fortid som lastbilchauffør igennem 11 år, og han mener, det er på høje tid at sætte en stopper for de ofte månedlange ophold i førerhusene – både af hensyn til de østeuropæiske chauffører og deres danske konkurrenter.

»Det kan ikke være rigtigt, at vi har underbetalte chauffører fra Østeuropa, der lever i lastbilerne i månedsvis i hele Europa. Der må som minimum være nogle standarder for, at de lever under ordnede forhold i deres weekender. Det er også en måde at bekæmpe social dumping og ulige konkurrencevilkår for de danske chauffører og vognmænd,« siger Michael Nedersøe.

Han har derfor rettet henvendelse til Justitsministeriet, hvor han sætter spørgsmålstegn ved lovligheden i de mange og lange weekender i lastbilerne.

Tredje forsøg

Det er langt fra første gang, Michael Nedersøe blæser til kamp imod weekendhvil i lastbilerne.

»Jeg rettede henvendelse til justitsministeren allerede i 2012 omkring ulovlighederne. Dengang lød svaret, at det er et fortolkningsspørgsmål, som en dommer skal tage stilling til, da det ikke står i lovgivningen. I 2015 skrev jeg til transportministeren, da franskmændene og belgierne begyndte at give store bøder for de ulovlige hvil, men der fik jeg samme svar.«

I sidste uge skete der så noget, der fik den østjyske DF’er til at gøre endnu et forsøg.

EU-advokat: Det ER ulovligt

Siden de belgiske myndigheder skruede bissen på, har en belgisk transportvirksomhed anlagt sag ved den nationale

domstol for at få underkendt den belgiske lovgivning. Domstolene i Belgien sendte sagen videre til EU for at få vejledning. I sidste uge kom så første trin i behandlingen i form af en af en anbefaling fra EU-domstolens generaladvokat Evgeni Tanchev, og han er ikke i tvivl om, hvordan reglerne skal fortolkes.

»En fører ikke må tilbringe de regulære ugentlige hviletider som omhandlet i forordningens artikel 8, stk. 6, i køretøjet,« udtaler han.

Samtidig slår han fast, at de belgiske myndigheder er i deres gode ret til at håndhæve forordningen og udstede bøder på de nuværende 1.800 euro, når politiet opdager overtrædelser.

Michael Nedersøe ser den belgiske sag som et vendepunkt, de danske myndigheder ikke kan sidde overhørigt.

»Jeg har hele tiden tolket det, som om det var ulovligt, men jeg er jo ikke jurist. Når man får sådan et svar fra et ministerium, som er landets øverste myndighed, er jeg nødt til at forholde mig til det. Derfor synes jeg, det er skræmmende, hvis man finder ud af, at det alligevel er ulovligt.«

Det skal dog siges, at der ikke er nogen garanti for, at EU-domstolen vil følge generaladvokatens indstilling.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094