23948sdkhjf

Vinder sag om social dumping

Det belgiske transportforbund har vundet en retssag, hvor arbejdsretten tilkender syv bulgarske chauffører lige løn for lige arbejde hos Limburg-transportvirksomheden RMT. Det oplyser det belgiske fagforbund BTB i en pressemeddelelse.

Gennem sit bulgarske datterselskab Rematra har RMT bulgarske chauffører i Belgien, men ikke på belgiske løn- og ansættelsesvilkår. Nu, næsten 3,5 år senere, afgjorde Arbejdsretten i Hasselt i sin dom af 11. oktober 2018 sagen fuldt ud til fordel for det belgiske transportforbund. De bulgarske chauffører har ret til forskellen i forhold til den belgiske løn. Det samlede krav var 236.000 euro plus renter og omkostninger. Dette skaber en vigtigt præcedens i kampen mod social dumping.

Samlet udnyttelse af bulgarske chauffører

Det belgiske transportforbund (BFT) fik fuldmagt af syv bulgarske førere til at indgive klagen mod RMT. For deres respektive ansættelsesperioder hos RMT blev kravet forskellen mellem de bulgarske og belgiske lønninger. Bulgarerne modtog en løn på kun 414 bulgarske lev, eller 211 euro om måneden. Ifølge BFT var Rematra i Bulgarien ikke andet end en opfindelse for at undslippe belgiske løn- og ansættelsesforhold. Chaufførerne kørte ikke i Bulgarien og modtog deres ordrer fra Tessenderlo. Efter en lang og bøvlet vej var dommen entydig: Arbejdsretten fastslog, at RMT antog den faktiske udøvelse af myndighed over chaufførerne og dermed var den effektive arbejdsgiver. Følgelig gælder belgisk arbejdsret for ansættelsesforholdene.

Frank Moreels, formand for det belgiske transportforbund, siger:

»De 7 chauffører modtog ikke mindre end 236.000 euro i alt. For en af dem krævede vi 111.000 euro, for en anden yderligere 97.000 euro. De fem andre var ikke ansat så længe hos RMT, og for dem var kravet meget lavere. Da RMT ikke bestred disse krav, blev de anmodede beløb automatisk tildelt, forhøjet med renter og retssager.«

Klart svar fra Socialinspektoratet på domstolens spørgsmål

I juli 2017 fremkom Arbejdsretten med en klart defineret efterforskningsopgave til inspektoratet. Med spørgsmål som: hvor var chaufførerne ansat? Hvorfra fandt afsendelsen sted? Hvordan blev de betalt? Hvor afholdt de deres hviletider? Og så videre. Hver gang var inspektørens svar krystalklar til fordel for chaufførerne.

Frank Moreels:

»Ud fra ordlyden af den foreløbige dom af 26. juli i sidste år viste det sig, at arbejdsgiveren galt på den over hele linjen. Denne dom kommer derfor ikke som en overraskelse for BFT. Jeg vil gerne takke inspektoratet for sin grundige undersøgelse, som førte til denne dom. Vi er overbeviste om, at dette er den første dominobrik, der faldt, og at mange flere vil følge. Dette er et afgørende skridt i kampen mod social dumping.«

BFTs samarbejde med den bulgarske fagforening FTTUB viste sig klart at være nyttigt i denne sag.

»Bulgarske chauffører fik det, de havde ret til. Dette er selvfølgelig også i belgiske chaufførers interesse, da det eliminerer urimelig konkurrence. Princippet om "lige løn for lige arbejde" blev bekræftet af retten,« siger Frank Moreels.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109