23948sdkhjf

Vognmænd: Det er tid til at kigge på personbilerne

I et såkaldt diskussionsoplæg udarbejdet af vismændene til brug for et møde i Det Miljøøkonomiske Råd er planerne om en kilometerafgift for lastbiler fra 2025 fremhævet som et af de positive tiltag for den grønne omstilling.

Den politiske aftale fra juni 2022 indebærer ifølge oplægget, ”at beskatningen af den tunge transport fra 2025 omlægges til en kilometerbaseret afgift, hvor afgiften differentieres efter køretøjets CO2-udledning, vægt samt hvorvidt de kørte kilometer sker i eller uden for de store byer.”

Vognmandsforeningen DTL peger dog i stedet på, at der med det nylige folketingsvalg er skabt en ny politisk situation.

- Vi står i en parlamentarisk situation, hvor der vil være åbninger for at drøfte andre modeller såsom fx en generel forhøjelse af CO2-afgiften på brændstof, som DTL har foreslået. Og den model er ikke på vismændenes bord, selv om det havde været naturligt at forholde sig til den, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

Samtidig peger Erik Østergaard på, at når man taler om ”eksterne omkostninger” på samfundet forårsaget af lastbiler, så er lastbilerne over årene blevet mindre støjende, og både luftforureningen og antallet af ulykker er faldet.

- Denne positive udvikling vil fortsætte i de kommende år og bør medregnes, siger Østergaard.

- Lastbilerne er langt dyrere og vanskeligere at omstille end andre sektorer, fordi teknologien inden for eksempelvis el-lastbiler og ladeinfrastruktur ikke er tilstrækkeligt udviklet og foreløbig alt for dyr. Klimapolitikken bør være omkostningseffektiv, så indsatsen gennemføres i en rækkefølge, hvor der tages hensyn til omkostningerne til at fortrænge CO2 – og her skiller lastbilerne sig kraftigt ud, siger Erik Østergaard.

- Og så er trængsel et kæmpeproblem, som erhvervstrafikken med lastbiler faktisk af al magt søger at undgå. Det viser sig ved, at andelen af lastbiler er langt lavere i myldretiderne, hvor trængselsproblemet er fremherskende, end resten af døgnet, fremhæver DTL–direktøren.

Han henviser til, at vognmandserhvervet i forvejen betaler en meget høj pris for trængsel i form af stærkt stigende driftsomkostninger ved nedsat gennemsnitshastighed og forsinkelser:

- Så skulle man endelig tale om en kilometerafgift, som er højere i myldretiderne, vil det bedste være at målrette den personbilerne. Det ville til gengæld kunne nedsætte trængselsproblemerne fra de omkring tre mio. privatbiler væsentligt. Jeg har da også noteret mig, at vismændene finder det positivt, at der gennemføres udviklingsforsøg med kørselsafgifter for privatbilismen, slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063