23948sdkhjf

Vognmænd: Gå efter kerneproblemet

I 2009 – længe inden det supplerende problem med langtidsparkerende østeuropæiske lastbiler for alvor begyndte at gribe om sig - kom der en rapport fra Vejdirektoratet. som viste massiv overbelægning. Alene på rastepladsen ved Skærup var belægningsprocenten på 400%. Der er derfor ingen undskyldninger for ikke at gøre noget ved problemet, når regeringens længe ventede 10-årige investeringsplan for den trafikale infrastruktur inden for ganske få uger forventeligt lanceres, lyder det fra DTL-Danske Vognmænd i en nyhedsmail.

Flere parkeringspladser til lastbilerne langs motorvejsnettet. Sådan lyder kravet fra DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard, til regeringen inden den bebudede investeringsplan.

»Vejdirektoratet fremlagde i september et notat med forslag til 484 ekstra pladser til en skønnet pris på 180 mio. kr. Det ville helt sikkert gøre en kæmpe forskel. Så kære politikere, I må til lommerne.«

»Vi har jo i årevis vidst, at der ikke var kapacitet nok. Der er langt flere biler på vejene, også langt flere lastbiler. Samtidigt er antallet af udenlandske lastbiler eksploderet. De kan i sagens natur ikke bare køre hjem om aftenen. Derfor optager de pladser på de danske rastepladser – og det giver problemer for de danske vognmænd og deres chauffører, som presses til ulovlige parkeringer. Det er ikke i orden,« siger Erik Østergaard, og fortsætter:

»25-timers begrænsningen har løst noget af problemet bl.a. i forhold til langtidsparkeringen, men faktum er, at antallet af rastepladser ikke er vokset i takt med trafikarbejdet. Og så er problemet yderligere eskaleret med de mange udenlandske biler, der også har behov for at afholde det daglige hvil. Så der er behov for at udbygge ”kernekapaciteten” på pladserne. Det behov var der allerede tilbage i 2009.«

 

- Uacceptabel forretningsmodel

I et svar til EU-Kommission skrev transportminister Ole Birk Olesen forleden følgende:

”Som en generel betragtning vil jeg slutteligt bemærke, at medlemslande ved at tillade og muliggøre langtidsparkering på motorvejsrastepladserne er med til at understøtte en uacceptabel forretningsmodel i vejgodserhvervet, der baserer sig på, at chauffører lever og bor på rastepladser rundt om i Europa under kritisable forhold i meget lange perioder ad gangen uden at komme hjem.”

»Transportministeren har fuldstændig ret i at dem, der lukrerer på social dumping og lader chauffører fra lavtlønslande være i Danmark i lange perioder, selv bør stå for indkvartering og hvil. Men lige nu rammes helt almindelige danske vognmænd og chauffører. Det er derfor vigtigt at sikre, at p-afgifterne til de udenlandske biler rent faktisk bliver betalt, og at håndhævelsen går efter kerneproblemet: Langtidsparkering af udenlandske lastbiler,« siger Erik Østergaard.

»Nu og her kunne der som en overgangsordning gives tilladelse til, at der fx om natten måtte ske parkering af lastbiler i områderne for personbiler. Disse er som oftest tomme om natten, mens der omkring lastbilerne er overbelægning,« siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078