4. februar 2022 - 12:45

App linkNu på Google Play

Vognmænd klar til at give udskældt minister chancen

Vognmænd klar til at give udskældt minister chancen

Erik Østergaard, direktør i DTL

4. februar 2022 - 12:45

Rasmus Haargaard

Danske lastbilchauffører og vognmænd fik fredag en ny minister, da socialdemokraten Trine Bramsen blev udnævnt som afløser for partifællen Benny Engelbrecht.

 

Trine Bramsen forlader dermed Forsvarsministeriet, hvor hun har haft en del bølgegang i sin tid som minister. Både interne stridigheder og opgør med medier har taget overskrifterne – men hos DTL ser man alligevel frem til samarbejdet med den nye kvinde i spidsen for dansk transportpolitik.

 

- Jeg har generelt en positiv tilgang til nye mennesker, og jeg synes, hun skal have en chance for at komme ind i jobbet og sætte sig i stolen. Vi er ikke blinde for, at hun har haft nogle udfordringer i sin tid i Forsvarsministeriet, men i mine øjne starter hun med en ren tavle, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

Trine Bramsen blev valgt ind i Folketinget i 2009, og hendes politiske CV rummer ikke skyggen af erfaring med transportområdet. Det behøver dog ikke være nogen hindring for at skabe resultater på området, mener DTL.

 

- Mig bekendt er det ret få transportministre, der er kommet med en fortid fra transportudvalget eller som ordfører. Jeg tror bare, man skal anerkende, at ministre kommer med nogle politiske værktøjer, der gør dem i stand til at manøvrere på Christiansborg, og den faglige baggrund er forankret i departementet i ministeriet og i styrelserne, siger Erik Østergaard.

 

- Det er mere den politiske vilje til at sætte kurs og retning og til at kunne levere på dagsordenen, der er vigtig for mig. Og der ligger en bunden opgave i at få sat retningen på den grønne omstilling af den tunge transport, siger han.

Og der er brug for et gearskifte i den proces, mener vognmændene.

 

- Der har været fodslæberi på den grønne omstilling under Benny Engelbrecht. Det er ikke gået hurtigt nok, og jeg synes ikke, erhvervet har været inddraget tilstrækkeligt. Jeg savner i den grad, at der kommer en strategi for, hvordan vi sikrer den grønne omstilling af den tunge trafik, og at det sker på en måde, så danske vognmænd ikke mister konkurrenceevne i forhold til de lande, der er lige omkring os. Det er en massiv udfordring, der ligger foran Trine Bramsen nu, fastslår Erik Østergaard.

 

Benny Engelbrechts to et halvt år som transportminister får dog også anerkendelse med på vejen fra vognmændene – selvom han endte med at snuble ud af ministeriet efter en møgsag om nogle hemmeligholdte CO2-tal i forbindelse med forhandlinger om regeringens infrastrukturplan.

- Jeg synes, at Benny har gjort det rigtig godt generelt set. Han var hurtig til at reagere og inddrage branchen, da coronaen ramte Danmark i marts 2020. Selvom resten af Europa lukkede ned, kørte der stadig lastbiler mellem Italien og Danmark. Og det er også i hans tid, at der er blevet slået søm i nogle ret store ændringer i rammebetingelserne for lastbiltransport i form af vejpakkerne i EU og fornyelse af godskørselsloven herhjemme. Det er vigtige ting i forhold til forhåbentlig at sikre fair konkurrence i fremtiden, siger Erik Østergaard.

Læst i alt:

783 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger