23948sdkhjf

Vognmænd tager retsskridt mod 3F

Initiativgruppen bestående af et større antal vognmandsvirksomheder indgiver søgsmål for at få fastslået deres krav på fri foreningsdannelse. Formålet er at undgå, at 3F tvinger virksomhederne til at følge en bestemt overenskomst.

Det skriver Initiativgruppen i en pressemeddelelse.

Talsmand og vognmand Frede Matzen udtaler, at det grundlæggende formål er at sikre foreningsfriheden:

»Vi ønsker at blive stillet som på det øvrige arbejdsmarked, hvor man også godt kan finde ud af at aftale løn og arbejdsvilkår med sine medarbejdere. Vi er som andre brancher i stand til at sikre ordentlige forhold på arbejdspladsen - uden foreningstvang eller tvang til at følge noget bestemt. Danmark har brug for en transportsektor, som kan klare sig i den internationale konkurrence, og vi vurderer, at det sker bedst ved, at vore virksomheder sikres fleksibilitet og arbejdsro. Med bekymring har vi i de seneste år fulgt udviklingen, som er gået mere og mere i retning af, at én bestemt arbejdstagerorganisation dominerer og tvinger alle i samme retning.«

Initiativgruppen har kontaktet kolleger, og foreløbig har knap 40 andre virksomheder tilsluttet sig.

»Vi har med vilje gjort det muligt for andre at slutte sig til, således at dette er en sag for danske transportvirksomheder, som har ordentlige forhold, og som godt kan håndtere løn- og arbejdsvilkår uden 3F`s indblanding. Alle sagsøgerne har eller følger en overenskomst, som fremgår af Trafikstyrelsens hjemmeside som kollektiv overenskomst,« udtaler Frede Matzen.

Det er ikke utilfredshed med den chaufføroverenskomst, som 3F er part i, der får vognmændene på barrikaderne. Men man vil ikke længere finde sig i, at 3F indleder sympatikonflikter mod og forsøger at knægte virksomheder, som vælger at følge en anden overenskomst, der er godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

»Vi er godt klar over, at det er et drastisk skridt for en gruppe vognmænd at anlægge sag mod en af Danmarks tidligere tiders mest magtfulde organisationer. Men vi har set eksempler på, at man i samarbejde med arbejdsgiverorganisationer, tilsluttet DA, indleder sympatikonflikter mod virksomheder, der kan dokumentere bedre løn- og arbejdsforhold, end 3F overenskomsten angiver. Blot for at få en underskrift på en tiltrædelsesaftale. Dermed føler vi, at vor retssikkerhed er truet og så er vi nødsaget til at handle,« siger talsmand Frede Matzen.

Stævningen er afleveret fredag og hensigten er at få fastslået retten til fri foreningsdannelse – eller retten til at stå udenfor – for arbejdsgivere. Dermed ligestilles arbejdsgivere med arbejdstagere efter at eksklusivaftaler for mange år siden blev gjort ulovlige.

FAKTA:

Iht. Godskørselslovens § 6.3 skal ”Indehaveren af en tilladelse følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.” Det fremgår af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside, at der findes følgende landsdækkende overenskomster for chauffører, der udfører godskørsel:

• Dansk Transport og Logistiks Arbejdsgiverforening (DTL-A) og 3F Transportgruppen

• DI/Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og 3F Transportgruppen

• DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere

• ITD Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse • Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063