5. november 2019 - 11:26

App linkNu på Google Play

Vognmænd: Vi kan ikke leve med chauffører eller vognmænd kommer i klemme

Vognmænd: Vi kan ikke leve med chauffører eller vognmænd kommer i klemme

Arkivfoto

5. november 2019 - 11:26

Den 11. november mødes DTL-Danske Vognmænd og andre repræsentanter fra branchen med Færdselsstyrelsen om sikkerhedskritiske fejl på busser og lastbiler.

 

Det er afgørende, at vognmænd og chauffører ikke kommer i klemme med krav, som de ingen mulighed har for at kontrollere, lyder det i en pressemeddelelse.

 

»Der er brug for en klar og éntydig pixibog. Et velbeskrevet og udtømmende katalog, som trin for trin gør klart, hvad der overhovedet er muligt at kontrollere for chauffør og vognmand,« fastslår Erik Østergaard, adm. direktør i DTL-Danske Vognmænd.

 

»Vi kan ikke leve med, at man som vognmand eller chauffør kan komme i klemme på en kontrol af køretøjet af noget, som man reelt ikke har mulighed for at kontrollere selv. Selv om der i substansen ikke er lagt op til nye tekniske krav til køretøjet, der kan udløse bøder, så har de varslede højere bøder skabt en betydelig og forståelig uro. Det gælder herunder også i forhold til alle de trailere, der kører efter mange, mange forskellige trækkere i løbet af et år. Derfor er der brug for endog meget stor præcision fra myndighederne i den kommende tid.«

 

 

Behov for præcise definitioner

 

 

»Set med min briller er der behov for, at der kommer en fuldstændig klar liste og præcise definitioner efter samme opskrift, som vi så det med det frontmonterede udstyr: Hvad er sikkerhedskritiske fejl, og hvad er ikke? Det må ikke overlades til en fortolkningsmæssige gråzone. Og listen med de præcise definitioner skal ligge klar i god tid inden lovens ikrafttræden 1. januar 2020.«

 

»Er det ikke muligt at have det klart inden årsskiftet, så indebærer det i min optik en betydelig retssikkerhedsmæssig problemstilling, der lægger et helt urimeligt pres på både vognmænd og chauffører – og så bør konsekvensen enten være at loven ændres, eller at ikrafttrædelsen skubbes i den tid, der skal til for at skabe den nødvendige klarhed over, hvad de forhøjede bøder kan udskrives for.«

Læst i alt:

7879 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger