23948sdkhjf

Vognmænd: Vinter-tjeneste skal løftes

Der er varslet sne og slud. Temperaturen ligger omkring frysepunktet. Alligevel er selv motorveje og hovedfærdselsårer for ofte ikke saltet og ryddet, når morgentrafikken sætter ind.

Det må kunne gøres bedre, mener DTL-Danske Vognmænd:

»Det har slået mig igen og igen gennem denne vinter, at det er som om de meteorologiske varsler hver gang kommer bag på vinterførebekæmpelsen, og at der først sættes ind, når trafikken er i fuld gang. Det koster det danske samfund milliarder i tabt produktivitet, at så mange skal sidde i kø bag uheld,« siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

»Der står en hel hær af vognmænd klar til at træde til, når frost, sne og slud truer med at lukke infrastrukturen ned. Og jeg kan ikke sige mig fri for mistanken om, at myndighederne trækker beslutningen om at sætte ind med saltning og snerydning, for at spare penge. Men samfundsmæssigt set er det et dårligt bytte. Hellere salte en gang for meget, hvor vejret måske ikke blev så slemt som forudset – fremfor igen og igen at lade landet gå i stå og den ene ulykke efter den anden finde sted på vejene,« fortsætter Østergaard.

»Selvfølgelig handler det også om, at bilisterne skal køre efter forholdene, at tage tidligere afsted og lette foden fra speederen. Men der er for mig at se ingen tvivl om, at vi kan og bør styrke vinterførebekæmpelsen. Der er jo mange vintre i Danmark uden særlig meget sne og frost – så det må være muligt at have økonomisk rum til at håndtere de dage eller perioder, hvor vi for alvor mærker vinteren,« slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08