3. september 2020 - 01:46

App linkNu på Google Play

»Vognmændene er dumme - men chaufførerne er lige så dumme«

»Vognmændene er dumme - men chaufførerne er lige så dumme«

3. september 2020 - 01:46

Jakob Bargmann

»Vognmændene er dumme. Men chaufførerne er lige så dumme. De kører til latterlige lønninger. Vi råber og skriger på kvalificeret arbejdskraft, men får man gøgl og gejl og en Scania med plys, så er man åbenbart også ligeglad med, at man ikke får den rigtige løn.«

 

Vognmand Per Rasmussen fra firmaet Søren Rasmussen og Søn A/S i Klakring er sur, gal og bitter. Vreden skyldes, at den sydsøstjyske vognmand igen, igen har kunnet præsentere et bare mikroskopisk overskud i sin forretning, der tæller 17 lastbiler.  

 

Og det er da også ”dyrt” at betale efter overenskomsten. Særligt hvis kollegaerne ikke gør det samme eller på anden måde snyder på vægtskålen. Og det gør de ifølge Per Rasmussen i stor stil med lokumsaftaler og alternativ aflønning via eksportoverenskomsten.

Overskud burde ligge på en million

Overskuddet hos Søren Rasmussen og Søn er i 2019 landet på sølle 28.462 kroner, mens det sidste år var på bare 8.000 kroner. Virksomheden har i regnskabsåret 2019 i lighed med tidligere år fokuseret på at aflønne efter overenskomsten og i øvrigt overholde alle lovregler omkring driften af en vognmandsvirksomhed. Og det medfører altså øgede omkostninger set i forhold til vognmænd, der ikke måtte overholde overenskomsten, lyder det fra Per Rasmussen.

 

»Og grunden til, at der ikke er andre vognmænd, der tør stå frem og sige de her ting, jeg gør, er det, fordi de ikke har "rent mel i posen",« spørger Per Rasmussen.

 

»Halvdelen af vores indtægter går til løn. Og jeg har i år betalt 945.000 kroner ind i pension. Snød jeg for eksempel med pensionen, så ville det give 945.000 kroner på bundlinjen,« siger Per Rasmussen, som i firmaets årsrapport har skrevet, at årets resultat flugter med de udmeldte forventninger i årsrapporten for sidste år.  

Hvor meget har du så trukket ud i løn til dig selv?

 

»Jeg får nok det, en chauffør får. Jeg og min kone har et udmærket liv. Vi er hverken rige eller fattige. Men ser vi på de timer, vi lægger i tingene, så får vi ikke meget ud af det.«

 

Hvor meget burde overskuddet være på i en forretning som din?

 

»Det skulle minimum være på en million kroner, og så skulle jeg have en højere løn.«

At tænke og tro

Spørgsmålet er så, om Per Rasmussen igen, igen, igen næste år må skrive i sin ledelsesberetning, at han har haft øgede omkostninger på grund af, at han overholder overenskomsten, mens alt for mange kollegaer snyder på vægtskålen?

 

»Jeg tror ikke på noget i det her regnskabsår. Men jeg håber da virkelig, at tingene bliver anderledes, og der er da sikkert også nogle af vores medlemmer, der ikke kan finde ud af at aflønne efter bogen (Per Rasmussen er formand for Sydøstjyllands Vognmandsforening, red.). Men ja, jeg tror på, at tingene vil ændre sig. Så naiv er jeg,« siger Per Rasmussen.  

 

Egenkapitalen hos Søren Rasmussen og Søn A/S er med årets regnskab blevet ”polstret” med ja, 28.462 kroner og er på små fire millioner kroner.  

Læst i alt:

8606 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger