23948sdkhjf

Vognmand: Betalingsvejen betaler sig

For tiden ruller en historie i medierne om, at vognmænd trodser forbuddet og kører over Kronprins Frederiks Bro, selv om det blev forbudt for lastbiler, da den nye betalingsbro over Roskilde Fjord, Kronprinsesse Marys Bro, stod klar i september 2019.

Vejdirektoratets trafiktællinger viser, at omkring 150 lastbiler alligevel krydser Kronprins Frederiks Bro hver dag, og at flere af dem kører med varer for store danske virksomheder som Coop, DSV og Frode Laursen.

Men ud over at man bryder loven, er det faktisk også en rigtig dårlig idé økonomisk at vælge den gamle bro. I hvert fald når man kommer fra Hillerød-kanten og skal mod Vestsjælland og omvendt. Det siger Elith Haahr Andersen fra St. Lyngby ved Skævinge. Han er, udover at være vognmand, næstformand i Nordre Birk Vognmandsforening, og hans forretning tæller tre lastbiler.

Sparer 30 kroner

»Ja, nu ødelægger jeg nok din historie. Men det har vist sig, at med vores kørselsbehov sparer vi både tid og penge ved at bruge betalingsbroen. Og det opvejer nemt broafgiften. Skal vi derimod mod Jægerspris, er det en omvej. Men ellers er den nye bro en fordel - både tidsmæssigt og økonomisk,« siger Elith Haahr Andersen, der tilføjer, at han føjer et tillæg til fragtprisen, når han skal i retning mod Jægerspris.

Elith Haahr Andersen anslår, at han sparer 30 kroner per vej ved at køre over den nye bro, når turen går mellem Sydvestsjælland og Hillerød. I gennemsnit kører hans biler over broen 3-5 gange ugentligt, men i nogle perioder bliver det til langt flere ture over Roskilde Fjord.

»Det kan altid svare sig at køre over betalingsbroen. Der er en økonomisk fordel ved det. Men det betyder ikke, at jeg er tilhænger af, at vi skal betale for at køre over den. Det er jeg meget imod,« siger Elith Haahr Andersen.

Han siger, at det er de udenlandske lastbiler, der ulovligt kører over den gamle Kronprins Frederiks Bro.

»Måske er det gps’en, der viser den vej. Men det er da for dårligt, at de bryder loven.«

Drop en ”stærekasse”

SF’s retsordfører, Karina Lorentzen, har nu spurgt transportminister Benny Engelbrecht (S), om det mon er en idé at opsætte en ”stærekasse” ved Kronprins Frederiks Bro for at håndhæve reglerne om, at lastbiler ikke må benytte den.

Men den idé synes Elith Haahr Andersen ikke, der er nogen grund til at føre ud i livet. For som han påpeger, så bliver afgifterne til de udenlandske vognmænd jo alligevel ikke betalt.

»Man skulle hellere lave en manuel kontrol på stedet i en måneds tid. Så skal det nok stoppe. Det er jo kun et spørgsmål om vilje,« siger Elith Haahr Andersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095