23948sdkhjf

Vognmand går fra Euro 4 til Euro 2 – for miljøets skyld

Vognmand Per Jørgensen måtte tidligere på året vinke farvel til sit trofaste arbejdsredskab igennem 12 år – en 4-akslet Scania P340 opbygget med fejeblad og kran. Lastbilens motor var nemlig Euro 4, og dermed er den fra 1. juli forment adgang i miljøzonerne i de større danske byer.

Per Jørgensen kan dog ikke undvære arbejdet som kranvognmand, og derfor har han nu investeret i en ”ny” bil – nemlig en MAN fra 1999. Bilen opfylder Euro 2-normen og er ni år ældre end Per Jørgensens tidligere Scania – men fordi der er partikelfilter på, kan Per Jørgensen nu frit igen køre i de danske miljøzoner, også efter 1. juli.

»Jeg solgte jo min bil for et stykke tid siden og havde købt en lille lastbil i stedet. Det gik ikke, jeg savnede min kran med dertilhørende arbejde. Nu har jeg købt et ådsel, altså en lastbil fra 1999, som i mange henseender ikke er miljørigtig, men der er partikelfilter på,« fortæller Per Jørgensen til Lastbil Magasinet.

Fra 1. juli 2020 er kravet til lastbiler og busser i de danske miljøzoner, at de mindst er Euro 5 – eller har eftermonteret partikelfilter. Det er dog en vanskelig sag på Euro 4-lastbiler og frarådes generelt af lastbilproducenterne. Til gengæld er det nemmere på en ældre bil – som fx en Euro 2.

»Der var jo flere af mine kunder, som gerne så, at jeg stadig servicerede dem. Jeg savnede mit gamle arbejde, hvor jeg kom lidt rundt i landet og løste forskellige opgaver. Nu, hvor jeg har købt en egnet bil igen, ringede jeg til et par af mine gamle kunder, og dem skal jeg køre for. Jeg har også fået kontakt til et smedefirma, som gerne ser, at jeg løser deres opgaver. Altså arbejde på nedsat tid, det passer mig fint,« siger Per Jørgensen.

Som 65-årig var der for den selvkørende vognmand fra Hvalsø ingen fornuft i at investere i en ny og dyr kranopbygning – men han havde stadig lyst til at køre et par år mere.

»Det er nærmest umuligt at finde en 2-akslet bil med kran. Vel at mærke en kran med radiostyring og bilen godkendt til kørsel i større byer. Der har siddet kran på bilen før, og jeg har købt en kran til montering,« fortæller Per Jørgensen.

Vognmanden har dog stadig svært ved at se fornuften – og det miljømæssige i – at skulle sælge sin gamle lastbil for at købe en anden, som er ni år ældre og to Euro-klasser ringere.

»Jeg er egentlig tilfreds med tingene nu, også set i forhold til min alder. Men jeg havde en fin bil, nu har jeg en skodbil.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064