23948sdkhjf

Vognmand: Lad bilerne stå

Vognmand Allan Thomsen fra Nørre Vorupør har fået nok.

»Jeg synes, alle vognmænd skal stå sammen og lade deres lastbiler stå i garagen, indtil denne tåbelige lovstramning er trukket tilbage,« siger han med henvisning til tidens varmeste emne i transportbranchen – de forhøjede bøder for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer, som træder i kraft 1. januar 2020.

Vognmanden fra Thy har tre lastbiler og driver også entreprenørforretning.

- Vi skal stå sammen

»Der er bare nogle gange, hvor man er nødt til at gøre noget. Der er regler, vi skal overholde, men mine chauffører kravler ikke ind under lastbilerne for at tjekke, om bremserne er i orden,« siger Allan Thomsen.

»Vi kører hovedsageligt entreprenørkørsel, og der kan vi også komme til at beskadige et dæk, som vi ikke lige lægger mærke til,« fortsætter han.

Men hvad vil du sige til dem, der risikerer at miste en kunde ved at lade lastbilen stå. Som gerne vil bakke op om en aktion, men ikke tør?

»Jamen vi skal stå sammen om det her. Kan vi alle stå sammen, hjælper det. Står vi ikke sammen, hjælper det ingenting. Med denne lovstramning har vi at gøre med et stort problem for både vognmænd og chauffører. Der er altså ting, man som chauffør ikke kan gardere sig imod. Det er ikke ok ikke at ”turde” være med. Vi skal stå sammen,« siger Allan Thomsen.

»Jeg har været med medlem af Thy Vognmandsforening siden 1. marts 1988 og kan huske, da vi strejkede i 90’erne. Da man ikke længere kunne få dagligvarer i butikkerne, begyndte politikerne at lytte til os. Når vi ikke længere kan få leveret mælk, gær, sand og grus vil man begynde at lytte til chauffører og vognmænd,« fortsætter Allan Thomsen.

Vognmandsorganisationerne skal gå sammen

For et en protest ikke bare skal ende i snak, opfordrer han de respektive vognmandsforeninger til at gå sammen om at mobilisere en protest mod bødestramningerne. Selv vil han gå til sin egen lokalformand i Thy med budskabet.

Hvor længe skal en protestaktion vare?

»Den skal vare, indtil folk har fundet ud af, at man har strammet loven for meget.«

Er der ikke en fare for, at sådan en aktion vil ødelægge mere end den gavner. At lastbilfolket bliver endnu mere udskældt, end det er i forvejen?

»Nej, jeg tror ikke, den kan ødelægge mere, end den gavner. Jeg tror, befolkningen er ved at få øjnene op for forholdene i transportbranchen. Folk kan se, at danske chauffører og vognmænd er alt for pressede,« siger Allan Thomsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078