23948sdkhjf

Vognmand: Mine chauffører skal heller ikke ligge ude

Hvis chaufførbranchen herhjemme skal have en fremtid i forhold til rekruttering af nye chauffører, så skal færre sove i bilerne og i stedet komme hjem hver dag.

Det mener vognmand Flemming Thisgaard fra Give, som gør alt for, at hans chauffører ikke skal ligge ude.

- Lastbilchauffører arbejder sindssygt mange timer i forvejen. Det er det erhverv, hvor folk arbejder allermest, og så skal de altså ikke også ligge ude. Folk har ikke meget respekt for, at chaufførerne faktisk arbejder så meget for andres, din og min skyld, siger Flemming Thisgaard.

- Hos os kommer chaufførerne hjem hver aften, og er der alligevel en tur, hvor vi ved, at de ikke kommer hjem, så bliver de spurgt, om de er villige til at tage den. Vi vil ikke sende nogen ud, der kan risikere ikke at komme hjem. Hvis rådighedstiden smutter, kører vi ud og bytter. Folk skal have lov til at komme hjem, siger Flemming Thisgaard.

Han her netop ansat to erfarne chauffører, som blev særligt tiltrukket af udsigten til at sove i egen seng frem for i lastbilen.

- Det koster os mindst 1 mio.
Flemming Thisgaard har 32 biler, og han anslår, at det - lavt sat - koster firmaet cirka 1 mio. kr. om året, at chaufførerne ikke ligger ude.

- Som branche bliver vi nødt til at gøre mere for at reklamere for os selv og gøre noget, så chaufførerne får en mere tålelig hverdag. Og det bliver en højere og højere prioritet for chaufførerne i dag at komme hjem. De vil også være hjemme og være med til at putte børnene, siger Flemming Thisgaard.

- Der vil selvfølgelig altid være virksomheder, hvor det ikke kan lade sig gøre, at chaufførerne ikke ligger ude. Og jeg mener, speditørerne har tvunget branchen til, at vi skal ligge ude, og til at vi skal køre mange timer. Da jeg begyndte for 25 år siden, mødte jeg klokken 6.30 og var altid hjemme inden spisetid. Fik vi lidt mere for vores kørsel, så mange ikke er tvunget til at arbejde 15 timer i døgnet, kunne man finde flere chauffører. Så vil jeg vove at påstå, at vi vil se mange flere chauffører i branchen, siger Flemming Thisgaard.

Det skal ikke være en selvfølge
Det er ikke første gang, at en vognmand fra det sydjyske her til siden understreger, at hans chauffører ikke skal ligge ude. I 2019 fortalte vognmand Thomas Nielsen fra virksomheden Niels Th. Nielsen i Nørup, at det at bo i bilen mandag til fredag ikke skal være en selvfølge ved livet som lastbilchauffør.

- Jeg gør meget ud af, at mine ansatte ikke skal sove i bilen. Det gider jeg ikke selv, og derfor skal mine ansatte heller ikke. Danmark er også for lille et land til, at det burde være nødvendigt. Vi bliver da af og til nødt til det, når vi er på Sjælland, men med lidt planlægning burde det ikke være nødvendigt at sove i bilen. Og lastbilchauffører, de har jo også en familie at passe. Det er jo ganske almindeligt. Vi har kone og børn alle sammen, sagde Thomas Nielsen dengang.

- Det er alt for meget tid at bruge på at tjene sin løn. Jeg ved da godt, at udnyttelsen af bilerne kun bliver bedre, hvis du kun tænker i postnumre og bare kører og kører. Vi får da nogle tomme ture ind imellem, fordi vi skal hjem at sove om natten. Det koster da nogle penge, men så har jeg til gengæld nogle mere tilfredse chauffører,« sagde Thomas Nielsen og fortalte, at han, da virksomheden havde fem biler, prøvede at regne på, hvad det koster firmaet, at chaufførerne ikke ligger ude. På det tidspunkt kom han frem til et beløb på cirka 200.000 kr. årligt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094