23948sdkhjf

Vognmand: Slut med at overnatte i Padborg

Der er mange vinkler at lægge ned over grænsebyen Padborg, når det kommer til overnattende lastbilchauffører. Byen - og ikke mindst dens toldplads - har gennem årene ofte været genstand for diskussion om alt fra hygiejnesituationen til reparationer af lastbiler på toldpladsen, fester, druk og ikke mindst ulovlige ugehvil blandt udenlandske lastbilchauffører.

En af de mange danske vognmænd, der ikke overnatter i byen længere, er Carsten Dyreborg fra Dyreborg Transport i Herning. Han har to biler og har faste ture til Tyskland i og omkring Hamburg, hvor han og hans chauffør henter stålkonstruktioner.

Carsten Dyreborg kører cirka 120.000 kilometer om året og sover i bilen et par gange om ugen. Han kører helt bevidst uden om Padborg, når der skal holdes hvil for natten.

- Jeg sover helst ude ved kunden eller på en Autohof – altså på de rastepladser, hvor man betaler ti euro og så får et ”Gutschein” på seks euro til at købe mad for. Der, hvor man skal betale for at parkere, er det som regel til at få plads. Jeg holder aldrig i Padborg mere, siger han.

- Padborg er desværre ikke som i ”gamle dage”. Jeg har tidligere fået stjålet diesel i Padborg, og jeg gider ikke at stå op om morgenen, og så mangler der to baglygter. Nej, det er sgu slut med Padborg. Så kører jeg i stedet til Flensburg og holder ind nede ved Scandinavian Park, hvor det også koster ti euro, siger Carsten Dyreborg.

Carsten Dyreborg er i det hele taget meget optaget af de forhold, der tilbydes både danske og udenlandske chauffører og vognmænd, og han er aktiv i DTL-regi som formand for Vestjyllands Vognmandsforening for at forsøge at præge udviklingen til det bedre.

- Det er uhyggeligt at se, hvordan de udenlandske chauffører, der kører her, lever. Der bliver stadig holdt masser af ulovligt ugehvil i førerhuset - det ser jeg for eksempel, når jeg kører forbi rastepladser i Jylland - og i Tyskland er det jo nærmest hver eneste uge, at man snupper flere udenlandske chauffører med en tårnhøj promille, siger han.

Du kan møde Carsten Dyreborg og høre mere om ham og hans firma, Dyreborg Transport, i firmaportrættet i april-udgaven af Lastbil Magasinet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205