29. januar 2020 - 01:47

App linkNu på Google Play

Vognmand: Som at tage en kold tyrker

Vognmand: Som at tage en kold tyrker

Sidste uge måtte Per Jørgensen modvilligt vinke farvel til sin lastbil - denne fine Scania P340. Billedet er taget i England, hvor Per Jørgensen deltog i EM i veteranpløjning.

29. januar 2020 - 01:47

Rasmus Haargaard

Fra 1. juli skal alle lastbiler i de danske miljøzoner mindst leve op til Euro 5-normen – eller være udstyret med et partikelfilter. Det har fået en del vognmænd til at overveje fremtiden. En af dem, der allerede har taget konsekvensen, er selvkørende vognmand Per Jørgensen fra Hvalsø.

 

Per Jørgensen har netop solgt sin lastbil, som ellers har fulgt ham trofast igennem de seneste 12 år.

 

»Det er jeg selvfølgelig ked af. Det er ligesom at tage en kold tyrker. Men når vi når 1. juli, så er min bil nul kroner værd,« siger Per Jørgensen til Lastbil Magasinet.

 

Per Jørgensen var indehaver af en Scania P340, årgang 2008, Euro 4. Den er opbygget som 4-akslet fejeblad med kran og har beskedne 660.000 km på tælleren. Alligevel slog den 65-årige vognmand til, da han fik et tilbud fra et firma i Skive, hvor miljøzoner ikke er et tema.

»Hvis det ikke var for miljøzonen, så havde jeg slet ikke overvejet at stoppe. Bilen kører perfekt, og der havde ikke været nogen grænser for den inden for de nærmeste år,« siger Per Jørgensen.

 

Han har undersøgt mulighederne for at udstyre Euro 4-lastbilen med et partikelfilter. Men svaret fra Scania var et klart nej fra deres side – med henvisning til faren for at gøre skade på motoren. Det skyldes den komplicerede EGR-teknologi, som de fleste moderne lastbiler er udstyret med for at leve op til miljøkravene i Euro-normerne.

 

»Jeg har talt med et værksted, som gerne ville forsøge at montere et partikelfilter. Men når de så siger til mig, at de lige skal regulere lidt på bilens EGR-ventil, så bliver jeg lidt dårlig. Og de kan jo ikke garantere, at der ikke sker nogen skade på motoren. Min bil skal ikke være prøveklud for sådan nogle forsøg,« fastslår Per Jørgensen.

Vognmanden har også henvendt sig til Miljøstyrelsen, som administrerer lovgivningen for de danske miljøzoner. Her fik han det svar, at han kun kunne søge om dispensation for filterkravet til enkeltopgaver inden for en miljøzone – men ikke få en generel dispensation, uanset at han kunne fremvise en officiel erklæring fra Scania, der frarådede montering af et partikelfilter.

 

»Min bil er fint fungerende, men den er også 12 år gammel. Den skal jo sluses ud på et tidspunkt, men jeg synes, de kommer med kravet for hurtigt. Og man har ikke spurgt branchen, om det her overhovedet er realistisk,« konstaterer Per Jørgensen.

 

»Der bliver meget at se til i branchen, og jeg ved, at der er mange firmaer, hvor de har travlt for øjeblikket. Der skal nok blive ballade med det der, fordi det kommer ikke til at fungere. Alle kan ikke nå at få sat filtre på.«

Vognmanden fra Hvalsø kører ikke i hovedstaden hver dag, men alligevel er det ikke muligt bare at fravælge de opgaver, som krydser miljøzonens grænser.

 

»Sådan fungerer det jo ikke i den her branche. Hvis jeg læsser en maskine af i Holbæk og så bliver spurgt, om jeg kan tage en tur til København, og jeg må sige nej – ja, så ringer de jo ikke til mig en anden gang,« konstaterer han.

 

For tiden går Per Jørgensen og overvejer fremtiden. Selvom det er slut med at køre kranbil i København, føler han sig ikke færdig i branchen.

 

»Jeg har tænkt på at investere i en to-akslet ladvogn til at køre og flytte biler, minigravere og andre maskiner. Så kunne jeg køre lidt i den og se lidt af verden på den måde. Jeg føler mig slet ikke færdig, men nu var det skæbnen, der ville, at det blev sådan her.«

Grundlæggende er Per Jørgensen ikke imod tanken om miljøzoner for at styrke indsatsen for klimaet og en renere planet.

 

»Det er meget godt, men tingene hænger bare ikke rigtig sammen. Hvis du kører i en personbil, som ikke har noget partikelfilter, så betaler du bare lidt mere i afgift, og så er det klaret. Krydstogtskibe forurener en million gange mere, end vi gør, men de lægger til kaj alligevel uden problemer midt i København. For slet ikke at tale om brændeovnene, men dem er der alt for mange stemmer i. Vi taler så meget om miljøet, men der er fandme lang vej, når det kommer til stykket.«

Læst i alt:

6913 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger