23948sdkhjf

Vognmandsforening har nu to kvinder i bestyrelsen

Der var onsdag 26. maj 2021 generalforsamling i Sydøstjyllands Vognmandsforening på Jørgensens Hotel i Horsens.

Formand Per Rasmussen var glad for, at medlemmerne igen kunne samles for at diskutere udfordringerne i transportbranchen. I sin beretning nævnte han blandt andet manglen på kvalificeret arbejdskraft, den nye EU-vejpakke, "som gerne skulle give nogle bedre forhold for de udenlandske chauffører, der kører i Danmark, og som førhen har kørt til ”dumpingløn”.”

- Formanden er glad for de danske overenskomster, der sikrer en fair konkurrence virksomhederne imellem. Der er dog nogle af de danske vognmænd, der ikke kan finde ud af at læse overenskomsten og ikke aflønner rigtigt. Derudover var han inde på problemerne med dyretransporterne, hvor chaufføren og dermed vognmanden er ansvarlig for sundhedstilstanden for de dyr, han henter i en stald en mørk nat ude på en gård. Hvis der kommer et dyr til et slagteri, og dyrlægen, der kontrollerer dyrene ved ankomst, vurderer, at dyret ikke var transportegnet, vanker der en stor bøde til både chauffør og vognmand, lyder det i en pressemeddelelse fra vognmandsforeningen.

- Branchen har lidt udfordringer med miljøzonerne i de store byer i Danmark. Der er store investeringer bag, når der kommer en lastbil med kran skal ind i midtbyen for at lave noget arbejde. Derfor er der for få dispensationsmuligheder for kørsel med specialgrej i byer med miljøzoner. Bilerne når ikke at blive slidte, inden de falder for miljønormerne.

Formanden omtalte klimaproblematikken, hvor DTL-Danske vognmænd deltager i det klimapartnerskab, som regeringen har lavet med det danske erhvervsliv.

- En stor klimaforbedring kunne være lidt mindre rigid om vægt og mål for lastbiler. Man arbejder i Danmark nu for at sætte vægtgrænsen op for forvogne til 40 tons totalvægt. I vore nabolande mod nord har man for længst mere eller mindre afskaffet højde- og længdegrænser. Der er det den enkelte vognmand, der skal vurdere om den vej, han kører, er farbar.

Milliardtilskuddet til Post Nord fik også et par ord med på vejen.

- Der er stort set ingen kontrol med, om tilskuddet bliver brugt til brevomdeling, som det er beregnet til, eller om det bliver brugt til at konkurrere med de private virksomheder, der transporterer gods. Der er ingen grund til at opretholde et statsligt monopol for brevomdeling, når der er private, der er på adresserne alligevel.

Der var lidt udskiftning i bestyrelsen: Aage Olesen havde på forhånd meddelt, at han ønskede at gå ud af bestyrelsen efter ni år. Pia Frank fra Redning Danmark i Fredericia overtager den ledige plads efter nogle år som suppleant. Sydøstjyllands Vognmandsforening er i øvrigt den første og eneste lokalforening, hvor de er to kvinder i bestyrelsen.

Sydøstjyllands Vognmandsforening er en lokalafdeling for transportvirksomheder i det gamle Vejle Amt. Sydøstjyllands Vognmandsforening er tilsluttet hovedorganisationen DTL-Danske Vognmænd og derigennem Dansk Erhverv.

Bestyrelsen består nu af: Per Rasmussen, Juelsminde (formand) Flemming Thisgaard, Give Bjarne Andersen, Vamdrup Søren H. Pedersen, Egtved Frank Rasmusen, Stenderup Brian Pedersen, Hedensted Lene List Jørgensen, Juelsminde Torben Ladegaard, Middelfart og Pia Frank, Børkop.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083