23948sdkhjf

2. eldrevne lastbil på tre uger

Først afslørede Volvo sin FL Electric - nu er FE Electric præsenteret.

Volvo Trucks udvider nu sit produktprogram med endnu en elektrisk lastvogn.

Tre uger efter at Volvo FL Electric blev afsløret, er Volvo FE Electric nu også vist frem - bygget til tunge distributions- og renovationsopgaver i byen med totalvægt på op til 27 ton.

Salget indledes i Europa næste år.

Åbner døren

- Med introduktionen af Volvo FE Electric har vi nu et omfattende udvalg af eldrevne lastvogne til bykørsel og tager endnu et strategisk skridt fremad i udviklingen af vores samlede tilbud inden for elektriske transportløsninger. Dette åbner døren til nye former for samarbejde i byerne, hvor der er fokus på at forbedre luftkvaliteten, reducere trafikstøjen og nedbringe trafikpropperne i myldretiden, da de erhvervsmæssige opgaver kan udføres støjfrit og uden udstødningsgasser tidligt om morgenen eller sent om aftenen, siger Claes Nilsson, adm. direktør for Volvo Trucks.

Renovationsbil

Den første Volvo FE Electric ses i skikkelse af en renovationslastvogn. Opbygningen er udviklet i samarbejde med Europas største lastvognsopbygger, Faun, og bilen tages i drift i begyndelsen af 2019 i Tysklands næststørste by, Hamborg.

- Hamborg, som i 2011 blev udnævnt til Europas miljøhovedstad, har arbejdet længe og effektivt med at forbedre byens grønne og bæredygtige udvikling med et bredt fokus. Dette gælder ikke mindst transportsektoren, hvor eldrevne busser fra Volvo allerede bruges i det offentlige transportnetværk. Erfaringerne og ambitionerne fra dette projekt betyder, at Hamborg er en yderst interessant partner for os, siger Jonas Odermalm, vicedirektør for produktlinierne Volvo FL og Volvo FE hos Volvo Trucks.

Miljøfordele

Prof. dr. Rüdiger Siechau, adm. direktør for Stadtreinigung Hamburg, ser store miljømæssige fordele ved eldrevne lastvogne i byen.

- Som det er i dag, udleder hver af vores 300 konventionelle renovationslastvogne ca. 31.000 kg. CO2 om året. En eldreven renovationslastvogn med et batteri, der kan holde til en fuld vagt på otte til ti timer, er et kæmpestort teknologisk gennembrud. Andre fordele er, at Stadtreinigung Hamburg genererer klimaneutral elektricitet, der kan bruges til at genoplade batterierne.

Flere varianter

Den nye Volvo FE Electric fås i flere forskellige varianter til forskellige typer transportopgaver. For eksempel med Volvos førerhus med lav indstigning, der gør det let at stige ind og ud af førerhuset og giver chaufføren et fremragende udsyn til den omgivende trafik. Arbejdsmiljøet forbedres også med det lave støjniveau og den vibrationsfri drift. Batterikapaciteten kan optimeres, så den passer til de specifikke behov, og opladningen finder sted enten via det almindelige elnet eller stationer med hurtig opladning.

Fakta Volvo el-trucks

FE Electric, rent eldreven lastvogn til distributionskørsel, renovationskørsel og andre anvendelser i bymiljøer, totalvægt 27 ton.

Drivline: To elmotorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW kont. effekt) med en 2-trins transmission fra Volvo. Maks. moment, elmotorer 850 Nm. Maks. moment bagaksel 28 kNm.

Energilagring: Lithium-ion-batterier, 200-300 kWh.

Rækkevidde: Op til 200 km.

Opladning: Valg mellem to forskellige opladningssystemer. CCS2: Maks. opladningseffekt 150 kW DC. Laveffektopladning: Maks. opladningseffekt 22 kW AC.

Opladningstid: Fra afladede til fuldt opladede batterier (300 kWh): CCS2150 kW ca. 1,5 time, laveffektopladning ca. 10 timer.

FL Electric, rent eldreven lastvogn til distributionskørsel, renovationskørsel og andre anvendelser i bymiljøer, totalvægt 16 ton.

Drivline: Elmotor med maks. effekt på 185 kW (130 kW kont. effekt) med en 2-trins transmission fra Volvo. Maks. moment, elmotor 425 Nm. Maks. moment bagaksel 16 kNm.

Energilagring: Lithium-ion-batterier, samlet 100-300 kWh.

Rækkevidde: Op til 300 km.

Opladning: Valg mellem to forskellige opladningssystemer. CCS2: Maks. opladningseffekt 150 kW DC. Laveffektopladning: Maks. opladningseffekt 22 kW AC.

Opladningstid: Fra afladede til fuldt opladede batterier: hurtigopladning 1-2 timer (DC-opladning), opladning om natten op til 10 timer (AC-opladning) med maks. batterikapacitet på 300 kWh.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219