23948sdkhjf

Danmarks første hybride betonbiler ruller ud på vejen

Unicon er nu klar med landets første hybride betonbiler. Tromlen er eldrevet, dieselen er erstattet med biobrændslet HVO, og de nye betonbiler vil i gennemsnit have et reduceret CO2-aftryk på hele 93 %. De to nye hybride betonbiler får selskab af flere allerede senere på året, og Unicon planlægger emissionsfri levering på byggepladser i hele Danmark allerede i 2022.

Danmarks første hybride betonbiler ruller nu på de danske veje, efter Unicon har offentliggjort to nye betonbiler foran blandt andre Københavns overborgmester Frank Jensen.

De nye hybride betonbiler blev præsenteret på byggepladsen i København, hvor Danske Banks nye hovedsæde er under opførelse.

De nye betonbiler har eldrevne tromler, og bilernes forbrændingsmotor kan derfor være slukket ved læs- og aflæsning samt standsning. Foruden emissionsfri aflæsning af beton på byggepladserne sikrer hybridteknologien også et bedre arbejdsmiljø, eftersom støjniveauet halveres og kommer ned på almindeligt samtaleniveau.

Herudover kører de nye betonbiler på biobrændslet HVO, som udleder 90 % mindre CO2 end konventionelt dieselbrændstof. Kombineret med hybridteknologien estimeres de nye betonbiler til at have et reduceret CO2-aftryk på 93 % sammenlignet med almindelige betonbiler, mens øvrige emissioner reduceres med op til 50 %.

»Jeg er utroligt stolt over, at vi nu endelig kan præsentere den mest miljørigtige og trafiksikre betonbil på markedet, der skal bane vejen for emissionsfrie byggepladser i Danmark. Det er et vigtigt skridt i vores bæredygtighedsstrategi om at nedbringe udledningen i især bykernerne, hvor byggeaktiviteten er størst. At vi foruden massive miljøbesparelser også kan yde vores bidrag til et bedre arbejdsmiljø på byggepladserne og fabrikkerne, gør kun investeringen endnu mere rigtig,« siger Unicons logistikdirektør, Christian Elleby.

I december 2020 vil Unicon modtage yderligere to hybride betonbiler, og i 2022 vil emissionsfri levering være muligt i hele Danmark. Målet er at udskifte alle betonbiler til de mest miljørigtige og trafiksikre betonbiler på markedet frem mod 2030, så den gennemsnitlige CO2-udledning kan reduceres mest muligt.

De nye hybride betonbiler kommer desuden med en lang række moderne udstyr, der vil øge sikkerheden omkring bilerne markant. De mange fordele er dog ikke uden omkostninger. Faktisk er de nye hybridbiler cirka 50 % dyrere end almindelige betonbiler, mens priserne på HVO-brændstof også overstiger dieselpriserne.

»Som landets førende producent og leverandør af færdigblandet beton har vi valgt at gå forrest med dette tiltag. Vi håber dog på, at vi kan få opbakning til vores fortsatte investeringer i miljøvenlige leverancer fx i form af tilladelse til at køre med en højere totalvægt, som vi kender det fra andre lande i Europa. Det vil selvsagt føre til færre transporter, som også vil komme miljøet til gavn. Det har Færdselsstyrelsen allerede vist sig lydhør over for, hvilket vi selvfølgelig gerne vil kvittere for,« slutter Christian Elleby.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234