23948sdkhjf

Mr. Bean er tilbage på vejen

Chaufføren siger nej tak til damer og tankpassergejl på bilen – men ja tak til at tage en tur mere med den folkekære tv-figur, når hr. og fru Danmark skal have leveret fliser med manér:

Mr. Bean er kendt af børn og voksne i alle aldre. Den gakkede figur havde sin storhedstid i 1990’erne med indspilningen af 15 komiske tv-episoder om Mr. Beans oplevelser, hvor en hvilken som helst situation i hverdagen kunne tage en bizar drejning. Det blev senere også til et par film, og den populære figur har været et tilbagevendende indslag i tv, ikke mindst omkring jul og nytår.

Mr. Bean har dog også kørt på de danske landeveje. Fra 2008 og godt og vel et par år frem var Jan Lorentzen den stolte chauffør på en Volvo med tegnede Bean-motiver. Vognmanden var Kjeld Frederiksen fra Rønnede – og efter at have prøvet andre udfordringer har Jan Lorentzen de seneste 3-4 år igen kørt fast for vognmanden på det sydlige Sjælland.

Hos Kjeld Frederiksen går man op i lastbilerne, og der bliver også brugt lidt ekstra på udsmykning både ude og inde. Så da Jan Lorentzens bil stod til en udskiftning, og vognmanden spurgte ham, hvordan den skulle se ud… så var chaufføren ikke i tvivl:

- Jeg sagde, at jeg savnede Mr. Bean. ’Nå’, sagde han bare. og så hørte jeg ikke mere i et stykke tid. Men en dag kunne han ikke tie stille mere, og så fortalte han, at han allerede havde sat maleren i gang og sagt, at vi skal have en Mr. Bean igen, fortæller Jan Lorentzen.

Mr. Bean - begyndelsen

Det er Mosegaard i Bramming, der har svinget penslen. Mere præcist er det som ofte før Ray Hill, der har stået for motiverne. Men hvordan havnede den britiske komik-figur på en dansk lastbil – og så endda i to omgange?

- Så skal vi skrue tilbage, til vi startede med den første bil. Jeg skulle have ny bil, og Kjeld spurgte, hvad der skulle på den. Jeg sagde, ’der skal bare ikke damer på’, forklarer Jan Lorentzen.

Det er ingen hemmelighed, at en stor del af motiverne på vognparken i Kjeld Frederiksen Transport har et lidt… storbarmet præg. Men Jan Lorentzen ville det anderledes.

- Så jeg sagde sådan for sjov, hvorfor ikke bare give ham (Ray Hill) frie hænder til at male, hvad han ville. Og som sagt, så gjort.

Altså lidt som at købe en lykkepose…?

- Det kan man godt sige. Da bilen var færdig, ringede Kjeld og sagde, at der var kommet Mr. Bean på min bil. Han var ikke selv vild med det, og han sagde, at vi bare kunne få det malet over. Men da jeg så bilen, sagde jeg, ’den skal bare se sådan ud’. Jeg kunne godt lide den, og der startede historien med mig og Mr. Bean, forklarer Jan Lorentzen.

Slut med at gemme sig

Lastbilkunstneren Ray Hill havde altid gerne villet male Mr. Bean på en lastbil. Men der var bare ingen, der gav ham lov – indtil da.

- Jeg synes jo, Mr. Bean er en spøjs fætter. Jeg kan godt lide ham, så for mig gør det ikke noget, tværtimod. Og der er mange mennesker, der lægger mærke til ham, når vi kommer ud – både børn og voksne. Jeg kan ikke gemme mig nogen steder, for når folk ser Mr. Bean, ved de godt, hvem der kommer, siger chaufføren med et smil.

Mens den første Bean-bil var en mere tegneserie-agtig udgave af figuren, så er den nye Bean-bil udsmykket med to mere nutidige portrætter af skuespilleren Rowan Atkinson, som spillede Mr. Bean på tv og film.

- Da jeg så den nye bil første gang, tænkte jeg, at det var bare fint. Det er et flot stykke arbejde, han er meget dygtig. Jeg er lidt overrasket over, hvordan han kan male sådan på en lastbil, siger Jan Lorentzen.

Manøvredygtigt vogntog

Selvom der er brugt penge på bilens flotte udseende, så er det ikke sket på bekostning af maskineriet. Der er tale om en Volvo FH540 6x2/4, som er perfekt bygget til dens daglige opgaver – kørsel med fliser for IBF. Der er i dag ni biler i firmaet, men det er første gang, at vognmand Kjeld Frederiksen har en trækker med drejbar bogieaksel.

- Vi kom til at snakke om det, fordi en kollega, der også kører fliser, har nogle Scania med drejbar bogie. Det er det eneste rigtige med den kørsel, vi har, ind og ud af indkørsler. Det virker virkelig, for bilen vrider ikke så meget, når jeg skal dreje ind, og så kan jeg jo vende rundt på en tallerken, også med fuldt læs på, uden at vride asfalten op, fortæller Jan Lorentzen.

- Jeg kører med en fast 4-akslet trailer med to drejbare bagaksler og to hævbare foraksler. Så det er et fint køretøj til det, den kører og laver.

Masser af udstyr

Der er sat masser af krydser på udstyrlisten for sikkerhed og chaufførkomfort. Bl.a. Volvos dynamiske styring (VDS), som vognmanden sværger til på sine biler.

- Det ville jeg nødig undvære. Den er ikke så hård i rattet, og jeg kan jo dreje den rundt med en finger. Det er dejligt, at man ikke skal lægge så mange kræfter i, når man skal dreje ind eller bakke ind ad en sidevej eller op ad små veje. Det virker bare, siger Jan Lorentzen.

Bilen er af den nye Volvo FH-generation og bl.a. udstyret med en af nyskabelserne i form af det fikse lille cyklistkamera indbygget nederst i højre sidespejl – med forbindelse til den store sekundære skærm til højre for chaufføren.

- Det fungerer rigtig godt. Det er alligevel imponerende, at det lille øje kan se så stort et stykke.

Af andre nyheder har bilen bl.a. adaptivt fjernlys, der selv blænder op og ned, den store LED-pakke og meget mere.

- Der er sket meget på den nye generation, det må jeg sige. Den nye instrumentering skal man lige vænne sig til – men det er til det bedre. På det punkt har Volvo haltet lidt efter, men har så taget et gevaldigt spring her, lyder dommen fra chaufføren.

Luksus i kabinen

Indvendigt har Brande Autosadelmageri givet hytten en mellemstor overhaling. Hos vognmand Kjeld Frederiksen får chaufførerne et vist beløb at ”snolde” for til at skabe sig en lækker arbejdsplads.

- Så er der frit slag, indtil pengene er brugt. Jeg lægger vægt på, at det skal være funktionelt og stadig se pænt ud, og så skal det passe sammen hele vejen rundt, siger Jan Lorentzen.

Den mission må siges at være lykkedes med den rigtig fine kabine, han møder ind til hver dag. Og der er ikke fare for, at han slider køjen op lige med det samme.

- Jeg er hjemme hver dag, så det er jo lidt luksus at have sådan en bil til den type kørsel. Jeg kører over hele Sjælland og Lolland-Falster. Der kan være 10-15 stop på en dag, men jeg kan altid nå hjem til fyraften.

Kun glade kommentarer

Det er altså kort sagt en tilfreds chauffør, der nu er rigtig godt kørende i nogle år fremover. Kunderne er som regel også glade – og ellers bliver de det, når Mr. Bean ruller ind ad indkørslen.

- Jeg får mange kommentarer og spørgsmål hver dag. Børn er jo, som børn er, og nogle er generte og står ude ved hegnet og kigger – mens andre kommer løbende hen for at snakke. Forældrene kommer som regel også for at se, hvad det er for noget, men jeg har kun fået positive reaktioner, fortæller Jan Lorentzen.

- Men ud over motiverne er det jo en simpel bil, der er bygget op uden alt det dér tankpassergejl med slingrelygter og ekstra fjernlygter. Og så er det ikke sket på bekostning af komfort eller sikkerhed, for der er sat kryds i det hele.

Tekniske data:

Model: Volvo FH540 6x2/4

Førerhus: Globetrotter

Motor: D13K540

Effekt: 540 hk, 2.600 Nm

Gearkasse: AT2612F I-Shift

Bagtøj: RSS1370, enkeltgearet

Udveksling: 2.64:1

Akselafstand: 3.000 mm

Affjedring: Fuld luft

Bremser: Skiver

Dæk: Goodyear. For: 385/55 . Bag 315/70: Løbeaksel 385/55

Lakering: Mosegaards Autolakering (Ray Hill)

Plysning og indretning: Brande Autosadelmageri

Opbygning: Vognsmeden, Grindsted

Levering: Titan Lastvogne, Holbæk (salgschef Peter Hansen)

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.313