23948sdkhjf

Sikerhedssele fylder 60 år: Færre dødsfald hvis alle chauffører brugte selen

I år er det 60 år siden, at de første Volvo-chauffører i 1959 trak Nils Bohls innovative trepunktssikkerhedssele over skuldrene. I dag anses sikkerhedsselen stadig som værende en af de vigtigste innovationer inden for trafiksikkerhed nogensinde, og det estimeres, at den har reddet mere end en million liv. Ikke desto mindre undlader mange lastbilchauffører at bruge denne simple anordning.

Det skriver Volvo i en pressemeddelelse.


»Dette er helt klart et spild af liv,«siger Anna Wrige Berling, nyudnævnt trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks.
 
»Undersøgelser viser, at der ville være langt færre dødsfald, hvis alle chauffører brugte selen.«
 
I 1959 udviklede ingeniør Nils Bohlin den moderne trepunktssikkerhedssele. Selv om designet blev patenteret, så besluttede virksomheden at lade patentet være åbent, så det var gratis tilgængeligt for alle bilfabrikanter. Denne ret usædvanlige beslutning blev truffet af hensyn til den offentlige sikkerhed, for at sikre at alle – uanset om de kørte en Volvo eller ej – kunne være mere sikker i trafikken. Denne beslutning har vist sig at være meget gavnlig for verden.
 
»Der er ikke noget sikkerhedssystem, der kommer i nærheden af sikkerhedsselen, når det drejer sig om at redde liv, og trepunktsselen har beskyttet flere personer i trafikulykker end nogen anden sikkerhedsanordning,«udtaler Anna Wrige Berling.


 
En innovation der redder liv – men den bliver ikke altid brugt


 
I mange dele af verden er brugen af sikkerhedssele blandt lastbilchauffører desværre stadig ikke 100 %.
 
»Volvo Trucks sikkerhedsrapport fra 2017 påviste, at halvdelen af alle lastbilchauffører, der blev dræbt i trafikken, ville have overlevet, såfremt de havde haft sikkerhedssele på,«forklarer Anna Wrige Berling.
 
Så hvad er årsagen til, at den ikke anvendes? Nogle lastbilchauffører tror fejlagtigt, at der ikke er behov for at bruge selen i en lastbil på grund af køretøjets størrelse.
 
»Fakta er tydelige: brug af sikkerhedssele er også meget vigtigt i lastbiler. For eksempel kan selen i forbindelse med vælteulykker hjælpe med at beskytte chaufføren fra at blive fastklemt imellem lastbilen og jorden,«fortsætter Anna Wrige Berling.


 
Visionen om nul ulykker


 
Volvo Trucks har en vision om nul ulykker og har den holdning, at lastbilproducenter, trafikmyndigheder, infrastrukturplanlæggere, øvrige eksperter samt chauffører i hele verden er nødt til at samarbejde for at opnå en højere grad af trafiksikkerhed.
 
»Vi deler vores resultater inden for trafiksikkerhedsområdet og har tilbudt vores viden og ekspertise til universiteter, forskningscentre og partnerorganisationer. Når som helst trafiksikkerhed er på agendaen, ønsker vi at deltage. Dette hjælper os med at lære endnu mere om emnerne, de mulige løsninger og den bedste måde at udvikle fremtidens lastbiler,«konkluderer Anna Wrige Berling.
 
Anna Wrige Berling bidrager i sin nye stilling med et indgående kendskab til trafiksikkerhed. Hun har omfattende erfaring fra at arbejde med både aktive og passive sikkerhedsaspekter inden for Volvo Groups produktudvikling.
 
Fra 2008 til 2013 stod Anna i spidsen for Volvo Trucks Accident Research Team, som siden 1969 har undersøgt trafikuheld på ulykkesstedet og samlet trafiksikkerhedsdata til brug i fremtidig produktudvikling. Hun har repræsenteret Volvo i en række eksterne trafiksikkerhedsfora og har haft en fremtrædende rolle i kommunikationen af Volvos sikkerhedsløsninger til transportbranchen.
 
Senest har Anna været ansvarlig for området Traffic Situation Management inden for automatiseret kørsel hos Volvo Trucks. Hun har en ingeniørgrad fra Chalmers tekniske universitet i Gøteborg.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.222