Volvo: Der skal strøm på de tunge lastbiler
I diskussionen om miljøgevinsten ved elektrificering bliver der ofte fremdraget det kritikpunkt, at den højt besungne ”nul-udledning” ved el-køretøjer kun er ”on location”. Altså med andre ord udleder el-biler og el-lastbiler ingen CO2 på det sted, hvor de kører – men det er ikke nødvendigvis bevis for, at en el-lastbil samlet set er mere klimavenlig end en konventionel diesel-lastbil.
I udrulningen af flere og flere elektriske lastbiler har Volvo Trucks også taget højde for dette og udviklet en ”holistisk tilgang” til at anskue hele klimaspørgsmålet. Kernen er en 2-strenget strategi, hvor man både ser på energieffektivitet og alternative brændstoffer.
»Der er en løsning her og nu. Og den handler om størrelse. Størrelse betyder virkelig noget, når det handler om transport,« forklarer Lars Mårtensson, Environment and Innovation Director hos Volvo Trucks under det nyligt afholdte ”Volvo Electromobility Event” i Göteborg, hvor Lastbil Magasinet var med.
Tunge el-lastbiler vigtige
Trafiktæthed er et stort tema, og her arbejder Volvo for at holde fokus på, at store lastbiler ikke kun er til besvær – men faktisk er den mest effektive måde at transportere gods på. Ifølge Volvo Trucks’ beregninger vil en 26 tons lastbil skulle erstattes af mere end 11 3,5 tons varebiler, hvis man skal opnå den samme nyttelast. De ville optage 8 gange så meget plads på vejen og bruge 5,5 gange så meget brændstof.
»Derfor er det også så vigtigt for elektrificering at bevæge sig ind i det tunge segment. Fordi de tunge lastbiler har en afgørende rolle at spille i forhold til transporteffektivitet. Der er en grund til, at vi har disse store lastbiler på vejen,« siger Lars Mårtensson.
Volvos holistiske tilgang handler også om, hvordan lastbilerne bliver produceret, hvilke materialer der bliver brugt, hvordan de bruges, og hvad der sker ved ”end of life” – altså når lastbilen har udtjent sin værnepligt på vejen.
»Fra denne cirkulære tankegang har vi lært, at 90% af den miljømæssige påvirkning fra en traditionel diesellastbil kommer fra selve brugen af lastbilen. Det kommer til at ændre sig med elektriske lastbiler,« forklarer Lars Mårtensson.
Styr på batterierne
For selve fremstillingen af en elektrisk lastbil belaster miljøet markant mere end en diesellastbil. ”Skurken” i dette regnestykke er batterierne, som kan være et kemisk mareridt, især hvis der ikke er styr på produktionskæden og metoderne. Men det bestræber Volvo sig på at have.
»Produktionen, i særdeleshed af batterierne og battericellerne, vil blive vigtigere. Det er også vigtigt, hvilke materialer der bliver brugt til at producere batterierne. Vi vil være sikre på, at vi kan følge produktionskæden helt ned til minen for at være sikre på, at produktionen sker på den bedst mulige måde,« siger Lars Mårtensson.
»Produktionen af batterier fra et klimaperspektiv har været en bekymring, men vi har adresseret dette problem, og det vil blive markant reduceret fremover.«
Hvor kommer strømmen fra?
Når først den elektriske lastbil er produceret, vil den til gengæld begynde at indhente det forsømte i miljøregnskabet. Jo flere kilometer, den kører, jo hurtigere vil den indhente sin diesel-makker – og derefter blive en gevinst for klimaet. Sandsynligvis, i hvert fald – for igen afhænger det i høj grad af, hvor strømmen, der forsyner batterierne med energi, kommer fra. Er der tale om fx et svensk ”energi-mix” med en stor andel af vedvarende energi, så går det hurtigt. Men kører lastbilen i ”kultunge” lande som fx Tyskland og Sydkorea, så skal man langt hen i lastbilens forventede levetid, før vi når ”break even”, og der er fidus i at skifte til el-lastbiler – hvis man nogensinde når så langt.
»Man vil stadig have gevinsten i form af mindre støj og bedre luftkvalitet lokalt, men man vil ikke have klimagevinsten,« konstaterer Lars Mårtensson.
Markant forbedring
»Hvis samfundet vil have transporten til at reducere miljøpåvirkningen, så er det vigtigt at få fokus på biobrændstoffer, men også med elektriske lastbiler at sikre sig, at der er øget kapacitet af elektricitet fra vedvarende energikilder.«
»Den gode nyhed er, at meget af den nye strømproduktion, som bliver iværksat i dag, kommer fra vedvarende energi. Hvis strømmen kommer fra vedvarende energi, er der en markant miljøforbedring på en elektrisk lastbil i forhold til konventionelle lastbiler,« fortæller Lars Mårtensson om Volvos beregninger, der også inkluderer afskaffelse/genanvendelse af batterierne.
»Mange ser på udledningen i drift, men for os er det vigtigt også at se på produktionen og hele lastbilens livscyklus.«
Volvo har i øvrigt selv gjort noget ved snakken ved at etablere tre vindmøller på fabrikken i Gent, Belgien.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.