23948sdkhjf

Volvo Trucks præsenterer ny nul emissions-lastbil

Forestil dig en lastbil, der kun udleder vanddamp, producerer sin egen elektricitet under kørslen og har en rækkevidde på op til 1.000 km mellem optankninger. Det er muligt med brændselsceller drevet af brint. Volvo Trucks er begyndt at teste køretøjer med denne nye teknologi.


For at reducere CO2-udslippet, har Volvo Trucks allerede sendt batteri-elektriske lastbiler og lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som bl.a. biogas, på markedet. I anden halvdel af dette årti vil et tredje CO2-neutralt produkt blive føjet til produktporteføljen: Brændselscelle-elektriske lastbiler drevet af brint.


- Vi har udviklet denne teknologi i nogle år nu, og det føles fantastisk at se de første lastbiler køre med succes på testbanen. Kombinationen af batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske transportløsninger vil gøre det muligt for vores kunder helt at eliminere CO2-udslip fra deres lastbiler, uanset hvilke typer transportopgaver de udfører, siger Roger Alm, President for Volvo Trucks.


Volvo Trucks’ brændselscelle-elektriske lastbiler vil have en rækkevidde, der kan sammenlignes med mange diesellastbiler - op til 1.000 km - og have en tankningstid på under 15 minutter. Den samlede vogntogsvægt kan komme op på ca. 65 tons eller mere, og de to brændselsceller på lastbilen har kapacitet til at generere 300 kW elektricitet ombord.


Feltprøvekørsler hos kunder i normal drift vil starte om et par år fra nu, og markedsintroduktionen er planlagt i den sidste del af dette årti.


- Brintdrevne brændselscelle-elektriske lastbiler vil være særligt velegnede til transport over lange afstande og til tunge, energikrævende opgaver. De kan også blive en attraktiv mulighed i lande, hvor mulighederne for opladning af batterielektriske lastbiler er begrænsede, siger Roger Alm.


Producerer sin egen elektricitet 


En brændselscelle producerer elektricitet af den brint, der er ombord på lastbilen i stedet for at blive forsynet med strøm fra en ekstern kilde og opbevares i batterier ombord. Det eneste biprodukt, der udledes fra brændselscellen, er vanddamp.


Brændselsceller leveret af Cellcentric

 
Brændselscellerne til Volvo Trucks’ brændselscelle-elektriske lastbiler vil blive leveret af Cellcentric – et joint venture mellem Volvo Group og Daimler Truck AG. Cellcentric planlægger at bygge et af Europas største anlæg til serieproduktion af brændselsceller, der er specielt udviklet til tunge køretøjer.


Der er brug for mere grøn brint


Brændselscelleteknologien er stadig i en tidlig udviklingsfase, og der er mange fordele ved den nye teknologi, men også nogle udfordringer forude. En af dem er adgangen til grøn brint* i store mængder. En anden udfordring er den kendsgerning, at infrastrukturen til tankning af tunge køretøjer med brint endnu mangler at blive udviklet.


- Vi forventer, at udbuddet af grøn brint vil stige markant i løbet af de næste par år, da mange industrier vil være afhængige af den for at reducere CO2-udledningen. Vi kan dog ikke vente med at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren til 0, da vi allerede er ved at være forsinket. Så mit klare budskab til alle transportvirksomheder er at starte rejsen i dag med batterielektriske lastbiler og anvendelse af biogas og andre bæredygtige brændstoffer som alternativer til diesel. Lastbiler med brændselscelle-elektriske drivliner vil så være et vigtigt supplement til langturskørsel og tungere transporter om få år, fastslår Roger Alm.


* Grøn brint produceres ved brug af elektricitet fra vedvarende energikilder som bl.a. sol-, vind- og vandkraft.
 

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204