23948sdkhjf

Volvo udvider og forbedrer I-Save-pakken

Nye forbedringer føjes nu til Volvo Trucks' I-Save-koncept, der er designet til at sænke brændstofforbruget og give betydelige reduktioner af CO2-emissioner. Samtidig forbedres køreegenskaberne og giver en mere behagelig kørsel. I-Save-konceptet optimerer motorteknologien, styresystemernes software og reducerer luftmodstanden. Det har alt sammen til formål at øge energieffektiviteten så meget som muligt.

Volvo har nu taget sit Volvo FH I-Save-koncept et skridt videre for at sikre maksimal optimering af motorernes forbrændingsproces. Det er sket ved at tilpasse brændstofinjektorer, kompression og knastaksel specifikt til nye, raffinerede og unikke stempler med bølgeformet forbrændingskammer. Den samlede vægt og indre friktion er også blevet reduceret, ligesom den højt ydende turbolader og oliepumpe er blevet opgraderet. Selv olie-, brændstof- og luftfiltrene har fået patenterede forbedringer for bedre ydeevne.

Hjertet i Volvos I-Save er 13-liters motoren D13TC med Volvos egen Turbo Compound-teknologi, der gør det muligt at køre med lavere motoromdrejninger og i højere gear i længere tid ad gangen. Resultatet er en jævnere og mere rolig kørsel. Motoren kan køre med høj effektivitet i hele omdrejningsområdet, men med det bedste resultat mellem 900 og 1.300 o/min.

Ud over alle hardware-opdateringerne er der introduceret en ny software-generation i motorstyringen, som igen kommunikerer med en opdateret I-Shift-gearkasse. Resultatet forbedrer ikke kun brændstoføkonomien men giver også klart forbedrede køreegenskaber, da den intelligente opdatering af gearskiftestrategien giver hurtigere respons og en endnu mere harmonisk køreoplevelse.

I-Torque er en ny intelligent software for styring af motorens drejningsmoment, der øger energieffektiviteten ved at analysere online-data fra et digital topografisk kort i høj opløsning i I-See-systemet og tilpasse kørslen til den faktiske rute. I-See bruger information om den planlagte rute til at udnytte lastbilens bevægelsesenergi bedst muligt ved kørsel i kuperet terræn. Den nye I-Torque-funktion styrer gearvalg, motormoment og bremsning, når I-Cruise er aktiveret

Ved kørsel over lange strækninger spiller lastbilens aerodynamik en vigtig rolle for brændstoføkonomien, og der er foretaget adskillige ændringer for at forbedre luftstrømmen som bl.a. mindre mellemrum i førerhusfronten samt yderligere forlængelser af dørene.

I-Save-konceptet blev lanceret i 2019, og Volvo tilføjer nu et nyt effektniveau på 420 hk til de velkendte effektniveauer på 460 og 500 hk. Alle motorer er certificeret til at køre på HVO100, et bæredygtigt dieselbrændstof i form af hydrogenereret vegetabilsk olie.

Volvo Trucks' FH- FM- og FMX-lastbiler med standard 11- og 13-liters Euro 6-motorer får også glæde af opdateringer, der vil øge energieffektiviteten.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236