23948sdkhjf

Volvos selvkørende Vera får sin første opgave

Volvo Trucks' eldrevne, opkoblede og selvkørende konceptkøretøj, Vera, vil indgå i en integreret løsning til transport af gods fra et logistikcenter til en havneterminal i Gøteborg, Sverige. Opgaven er resultatet af et nyt samarbejde mellem Volvo Trucks og færge- og logistikfirmaet DFDS.

Formålet med samarbejdet er at anvende Vera i en virkelig applikation, hvor der åbnes op for muligheden for et opkoblet system, som giver en kontinuerlig varestrøm fra DFDS-logistikcenteret til en APM-terminal, hvorfra varer distribueres til hele verden.

I 2018 præsenterede Volvo Trucks Vera, der er udviklet til repetitive opgaver i logistikcentre, fabrikker og havne. Vera er velegnet til korte afstande og transport af store mængder gods med høj præcision.

»Nu har vi mulighed for at anvende Vera i en ideel ramme og videreudvikle køretøjets potentiale til andre lignende opgaver,« siger Mikael Karlsson, vicedirektør for Autonomous Solutions hos Volvo Trucks.

Målet er at implementere et opkoblet system bestående af flere Vera-køretøjer, der overvåges via et kontroltårn. Formålet er at muliggøre en flydende og konstant strøm, der er i overensstemmelse med efterspørgslen efter større effektivitet, fleksibilitet og bæredygtighed.

Fakta om det nye Vera-projekt:

- Opgaven består i at flytte containere fra DFDS-logistikcenteret i Gøteborg til en APM-terminal i havnen alt efter den nødvendige kapacitet.

- APM-terminaler er en havneservice, som udbyder containerterminalløsninger og opererer et netværk af 76 havne globalt. De er en del af A.P. Møller Mærsk, som opererer i 130 lande og beskæftiger 70.000 medarbejdere.

- Det selvkørende system overvåges af en operatør i et kontroltårn, som også er ansvarlig for transporten.

- Infrastrukturtilpasninger er en del af implementeringen af det samlede transportsystem, herunder automatiserede porte på terminalerne.

- Volvo Trucks og DFDS er de primære partnere, men flere aktører er involveret i gennemførelsen af Veras første opgave.

-Initiativet gennemføres med støtte fra det svenske innovationsagentur Vinnova, den svenske transportstyrelse og den svenske energistyrelse gennem det strategiske køretøjsforsknings- og innovationsprogram FFI.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281