23948sdkhjf

- Vreden er der konstant - og det bliver værre

Onsdag kunne flere medier fortælle, at en chauffør i en følgebil til en vindmølletransport tirsdag aften blev truet med en kniv af en utålmodig bilist i rundkørslen ved Høvejen i Nørresundby.

Selv om dette eksempel på vejvrede er ekstremt, er vreden rettet mod chaufførerne i følgebiler blot blevet værre og værre. Det fortæller Aksel Matzen Jensen, der er specialtransportassistent og har firmaet A.M. Jensen i Toftlund.

Også vrede bilister mellem opgaverne

»Status pt. er, at vreden rettet mod os bliver mere og mere aggressiv. Det er som om, tålmodigheden med andre trafikanter falder, og i den sammenhæng eskalerer det nogle gange. Jeg har ikke oplevet at blive truet med kniv, men jeg er blevet truet med at få en på hovedet, af aggressiv kørsel fra andre bilister, der trækker over i vores bane for at tydeliggøre, at de ikke er tilfreds. Og så er det normalt at få en finger, en løftet knytnæve, og at der bliver råbt efter os inde i byen,« siger Aksel Matzen Jensen.

»Det værste er, at chauffører i følgebiler også bliver generet imellem opgaverne, fordi nogle er imod følgebiler. Jeg har prøvet, at en bilist kørte tæt på mig hen over Fyn. Så kørte jeg efter ham ind på Kildebjerg og spurgte ham, hvad han lavede, og der sagde han, at ”alle i følgebiler er nogle røvhuller”.«

Aksel Matzen Jensen har kørt følgebil i fire år, og han kan som sagt mærke, at vejvreden hele tiden bliver mere og mere rå i sin udtryksform.

»Det samme siger flere kollegaer. Og jeg har en tæt kollega, der stoppede i branchen af samme grund.«

Har du et godt råd til en ny følgebilschauffør til, hvordan man håndterer denne vrede, der bliver rettet mod en?

»Det skal være at forsøge at tage det helt og aldeles afslappet. Men begynder folk først at sidde og slå sig i tindingen, skal man holde sig langt væk dem. Og hidser man først sig selv op, så eskalerer det.«

Moster Oda og den unge bilist

Aksel Matzen Jensen mener, der er et stort behov for at få oplyst den brede befolkning om, at følgebilerne er på vejene for de øvrige trafikanters skyld.

»Det vil hjælpe. Lastbilen skal nok klare sig. Følgebilens primære funktion er at passe på den øvrige trafik, så ingen kommer i klemme,« siger Aksel Matzen Jensen.

Han mener ikke, det vil kræve meget mere end en halv side i køreskolernes teoribog for eksempel at nå frem med dette budskab til nye bilister.

Kan man tegne et billede af, hvem det er, der bliver så vrede på jer?

»Nej, det kan både være moster Oda på 65, som det kan være den unge på 24,« siger Aksel Matzen Jensen, der i øvrigt kan i tilføje, at han så sent som denne morgen har talt med en kollega, der har mærket til vejvreden.

»Jeg talte med en kollega fra Sjælland i morges. Der var en vred cyklist, som havde slået en bule i kølerhjelmen.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063