Abonnementsbetingelser
Generelle abonnementsbetingelser
Følgende generelle abonnementsbetingelser (herefter ”Abonnementsbetingelser”) er gældende for alle abonnementsprodukter (herefter ”Abonnementet”) fra Nordiske Medier A/S, CVR. 10150825, Østre Havnegade 63-65, 9000 Aalborg (herefter ”Nordiske Medier”).1. Abonnement
1.1. For at oprette Abonnementet hos Nordiske Medier skal kunden (herefter ”Kunden”) være fyldt 18 år. Når Kunden opretter et abonnement hos Nordiske Medier, accepterer Kunden disse Abonnementsbetingelser.
1.2. Nordiske Mediers Abonnement er et løbende abonnement, som automatisk bliver fornyet én gang om året. Abonnementet løber, indtil det opsiges af Kunden eller Nordiske Medier.
1.3. Der sker ikke automatisk forlængelse af et gratis prøveabonnement.
2. Brugerlogin
2.1. Digitale Abonnementer samt alle digitale værktøjer og produkter forudsætter oprettelse af et personligt brugerlogin for at kunne benytte tjenesterne.
2.2. Kunden kan oprette sit Abonnement på alle Nordiske Mediers betalte medier eller ved at kontakte Nordiske Medier. Oversigten over alle Nordiske Mediers betalte medie-produkter kan ses her eller kontakt kundeservice på tlf. 72 28 69 70 , hvorefter Kunden først vil få tilsendt en mail med et aktiveringslink og herefter en mail med brugernavn og en kode. Når Kunden har logget ind første gang, kan koden ændres.
2.3. Et brugerlogin består af følgende obligatoriske oplysninger: navn, adresse, virksomhed, mailadresse, telefonnummer samt en selvvalgt personlig kode. Brugerloginet er personligt og må kun anvendes i personligt regi. Det personlige login må ikke deles og mangfoldiggøres uden aftale jf. lov om ophavsret. Misbrug kan medføre krav om erstatning, samt at Kundens adgang spærres.
2.4. Ved flere brugere i organisationen, skal der indgås en samlet virksomhedsløsning (herefter ”Virksomhedsløsning”). Her tilbyder Nordiske Medier skræddersyede løsninger, der giver adgang for hele virksomheden.
2.5. Ved mistet login eller spørgsmål, kan Nordiske Medier kontaktes på abonnement@nordiskemedier.dk eller på tlf. 72 28 69 70.
3. Priser
3.1. Gældende priser kan til enhver tid findes på hjemmesiden for det produkt, Kunden abonnerer på. Alternativt kan prisen oplyses ved at kontakte kundeservice her.
3.2. Efter udløb af en tilbuds- eller kampagneperiode fornyes Abonnementet automatisk til gældende abonnementspris. Dette er dog ikke gældende for et gratis prøveabonnement.
3.3. Nordiske Medier kan løbende ændre abonnementsprisen jf. pkt. 7 om varsling og opsigelse. Nordiske Medier kan blandt andet ændre abonnementsprisen som følge af udefrakommende omkostninger.
3.4. Prisændringer vil altid blive annonceret på det pågældende abonnementsprodukt. Dette vil blive varslet i kolofonen i print samt online min. én måned, forinden ændringen træder i kraft.
Nordiske Medier tager forbehold for trykfejl og tekniske fejl, der måtte forårsage forkert prisangivelse.
4. Betaling
4.1. Alle priser er i danske kroner og eksklusive moms, medmindre andet er angivet.
Standardbetalingsbetingelsen er 14 dage netto.
Nordiske Medier fakturerer Kunden forud. Faktura udsendes sædvanligvis pr. mail. Alle fakturer skal betales senest på forfaldsdatoen.
4.2. Ønsker Kunden, at fakturaen tilsendes som papirfaktura med almindelig post, tillægges et faktureringsgebyr på 49 kr. pr. faktura.
4.3. Abonnementer, der inkluderer printprodukt, pålægges porto, der modsvarer forsendelsesomkostningerne ved forsendelse til udlandet inkl. Grønland og Færøerne.
4.4. Abonnementer, der inkluderer onlineadgang, aktiveres iht. bestillingstidspunktet. Fremsendelse af faktura medfører en ekspeditionstid på 1-2 arbejdsdage.
4.5. Ved forsinket betaling, har Nordiske Medier ret til at opkræve morarente fra betalingsfristens udløb, og indtil betalingen sker, og i øvrigt i henhold til rentelovens bestemmelser. Nordiske Medier har endvidere, i overensstemmelse med Rentelovens regler, ret til at opkræve rykkergebyrer (100 kr. pr. påmindelse, dog maks. 300 kr.), inkassogebyr og kompensationsbeløb ved for sen betaling. Manglende betaling fritager ikke Kunden for betaling og betragtes ikke som en opsigelse.
4.6. Nordiske Medier forbeholder sig ret til, helt eller delvist, at spærre for levering af fremtidige ydelser, samt eventuelt ophæve aftale om fremtidige ydelser, såfremt Kunden ikke betaler rettidigt.
5. Fortrydelsesret
5.1. Kunden har 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesfristen regnes fra det tidspunkt, hvor Kunden modtager ordrebekræftelsen på sit køb. Såfremt Kunden vil gøre brug af sin fortrydelsesret, skal Nordiske Mediers kundeservice have besked inden udløb af fortrydelsesfristen.
5.2. Såfremt Kunden har modtaget et fysisk produkt eller har haft digital adgang til artikler og e-avis, i den periode fortrydelsesretten gør sig gældende, betaler Kunden for den periode, denne har haft adgang til abonnementet.
6. Opsigelse
6.1. Hver af Parterne kan opsige Abonnementet med skriftligt varsel senest 3 mdr. før abonnementsperiodens udløb. Såfremt Abonnementet ikke opsiges senest 3 mdr. før abonnementsperiodens udløb, udløses en ny bindingsperiode på 12 måneder, idet Abonnementet kontinuerligt fornyes. Kunden har til enhver tid ansvaret for at opsige Abonnementet rettidigt.
Hvis Abonnementet ikke opsiges rettidigt, krediteres Kunden ikke for gentegningen af abonnementet.
6.2. Opsigelse skal ske ved at sende en mail til abonnement@nordiskemedier.dk medsend her kundenummer og navn. Manglende betaling er ikke en gyldig opsigelse.
7. Ændringer i abonnementsprodukter eller tjenester
7.1. Nordiske Medier kan løbende ændre i sammensætning, opbygning og indhold af abonnementsprodukter/tjenester. Ændringer kan eksempelvis være en følge af redaktionelle omlægninger eller beslutninger, tjenester eller indhold, ophør af eksisterende samarbejder, udvikling af nye produkter, tjenester eller nyt indhold, samt ved udfasning af produkter, tjenester eller indhold.
7.2. Den til enhver tid gældende ordinære abonnementspris fremgår af hjemmesiden. Ændringer i Abonnementet varsles med minimum en (1) måneds varsel til ændringens ikrafttræden. Kunden har herefter mulighed for at opsige abonnementet til ændringens ikrafttræden.
8. Ændringer til generelle Abonnementsbetingelser
8.1. Nordiske Medier kan til enhver tid ændre i de gældende Abonnementsbetingelser. Hvis der sker væsentlige ændringer, forpligter Nordiske Medier sig til at give varsel til Kunden herom min. en (1) måned før ændringerne træder i kraft.
8.2. Nordiske Medier kan altid ændre Abonnementsbetingelserne uden at give Kunden besked herom, hvis ændringerne er til fordel for Kunden.
8.3. Nordiske Medier kan ikke garantere, at produktet understøtter samtlige browsere og styresystemer, og garanterer ikke for tilgængeligheden af Abonnementet gennem tredjepartssites.
For at Kunden får den bedste læseroplevelse, anbefaler Nordiske Medier, at Kunden altid benytter den seneste softwareopdatering.
8.4. Abonnementet og produkter, som er en del af Abonnementet, vil være tilgængeligt via Kundens profil i abonnementsperioden. Manglende eller forsinket adgang til Nordiske Mediers onlineprodukter, der indgår i Kundens abonnement, godtgøres ikke.
9. Servicemeddelelser og information
9.1. I forbindelse med Kundens relation til Nordiske Medier bl.a. ved tegning af Abonnement og oprettelse af brugerlogin, vil Kunden i nødvendigt omfang modtage e-mails fra Nordiske Medier vedrørende tekniske problemer, betaling og servicemeddelelser generelt.
Derudover vil Kunden modtage velkomstmails i forbindelse med købet, ligesom Kunden får tilsendt nyhedsbreve, tilbud om fordele og muligheder ved Abonnement.
Man kan til enhver tid frabede sig at modtage disse ved at afmelde sig yderligere marketingsrelateret korrespondance i selve e-mailen. Man kan naturligvis også kontakte kundeservice på telefon 72 28 69 70 eller på abonnement@nordiskemedier.dk med besked om enten tilmelding eller afmelding.
10. Privatlivspolitik
10.1. Der henvises til den enhver tid gældende persondatapolitik for Nordiske Medier. Læs mere her.
11. Ophavsret
11.1. Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold, der ejes af Nordiske Medier, er beskyttet efter lov om ophavsret, og må således kun bruges til privat læsning og visning. Nordiske Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. Ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
11.2. Kunden erklærer sig indforstået med at ville respektere ophavsrettighederne. Kunden hæfter for kundens ansattes overholdelse af Nordiske Mediers rettigheder ved brug, og Kunden er forpligtet til at drage omsorg for, at Kundens ansatte gøres udtrykkeligt opmærksom på, at Nordiske Medier er ophavsretligt beskyttet og alene må anvendes i overensstemmelse med vilkårene i abonnementsaftalen.
12. Ansvarsbegrænsning og Force Majeure
12.1. Nordiske Medier er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler med nedenstående begrænsninger, dog således at begrænsningerne kun gælder, såfremt tabet ikke kan henføres til Nordiske Mediers grove uagtsomhed eller forsætlige forhold.
12.2. Nordiske Medier påtager sig ikke ansvar for tab, der måtte opstå som følge af manglende eller forsinket levering af både trykte og digitale udgivelser, tekniske fejl, forsinkelse i distributionen samt problemer med opkobling til internettet, behandling af data i forbindelse med betaling eller tab påført på anden måde.
12.3. Nordiske Medier fraskriver sig ethvert ansvar for tab forårsaget af, at Kunden af digitale udgivelser har anvendt servicen uden at følge de tekniske kravspecifikationer og supplerende vejledninger.
12.4. Nordiske Medier er ikke ansvarlige for fejl eller mangler ved købte udgivelser eller artikler, herunder fejl i data mv., medmindre det kan dokumenteres, at fejlen kan tilregnes Nordiske Medier som forsætlig eller groft uagtsom.
12.5. Hvis Nordiske Medier ikke kan opfylde forpligtelser efter denne aftale alene på grund af omstændigheder, som Nordiske Medier ikke er herre over eller ikke har kunne forudse, herunder force majeure, bærer Nordiske Medier intet ansvar og friholdes for et eventuelt erstatningskrav og andre afledte krav. Sådanne omstændigheder er bl.a., men ikke begrænset til, brand, krig, oprør, strejker, lockout, naturkatastrofer, vejrforhold, myndighedspåbud eller lignende, som Nordiske Medier ikke med rimelighed kunne forventes at have forudset ved indgåelse af abonnementsaftalen eller ikke uden væsentlige omkostninger kunne have undgået eller overvundet.
12.6. Skulle en situation opstå, hvor både den trykte og digitale udgave af en avis ikke kan leveres, uanset årsagen, vil kompensation alene blive relevant, såfremt både den trykte og digitale udgave ikke kan leveres i mere end to på hinanden følgende udgivelser.
12.7. Nordiske Medier kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for tabt fortjeneste, driftstab eller andre indirekte tab.
13. Misligholdelse af abonnementsaftalen
13.1. Hvis en part væsentligt misligholder abonnementsaftalen, er den anden part berettiget til skriftligt at ophæve abonnementsaftalen med øjeblikkelig virkning.
13.2. Som væsentlig misligholdelse fra Kundens side betragtes blandt andet, men ikke begrænset til, samtlige overtrædelser af Nordiske Mediers ophavsrettigheder og tekst- og datamining i strid med pkt. 11, at Kunden deler, udlåner eller på anden vis overlader sit login til tredjemand, at Kunden deler eller videredistribuerer indholdet eller foretager erhvervsmæssig eller kommerciel anvendelse af abonnementsprodukterne/tjenesterne, samt Kundens manglende betaling.
13.3. Betaler Kunden ikke for Abonnementet i overensstemmelse jf. punkt 4., har Nordiske Medier ret til med 10 dages forudgående varsel at lukke for adgang til Abonnementet. Kundens adgang etableres først på ny, når forfaldne beløb er modtaget hos Nordiske Medier.
13.4. Kundens adgang er personlig og alle former for deling af abonnementet og deling af link til tredjemand vil anses som væsentlig misligholdelse af abonnementsaftalen, medmindre Kunden har en virksomhedsløsning.
13.5. Ophæver Nordiske Medier Abonnementet som følge af Kundens misligholdelse, herunder misligholdelse af betaling, er Nordiske Medier berettiget til at beholde den allerede erlagte forudbetaling. Ophæver Kunden Abonnementet som følge af Nordiske Mediers misligholdelse, sker ophævelsen alene for fremtiden, og Kunden kan kræve betaling tilbagebetalt fra og med den måned, hvori misligholdelsen finder sted.
14. Klager og mangler
14.1. I tilfælde af klager fra Kunden, skal Kunden og Nordiske Medier forsøge at løse disse i mindelighed. Eventuelle klager kan rettes til kundeservice. Hvis Kunden og Nordiske Medier ikke kan komme til enighed, henvises der til Forbrugerklagenævnet.
14.2. Pr. 17. februar 2020 skal en klage over en vare eller tjenesteydelse indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus her.
14.3. I forhold til mangler på produkter, henviser Nordiske Medier til Købelovens mangler.
15. Lovvalg og værneting
15.1. Enhver tvist mellem Nordiske Medier og Kunden skal afgøres efter dansk ret. Denne lovvalgsregel omfatter dog ikke dansk rets international privatretlige regler. Tvisten skal afgøres ved Retten i Aalborg som aftalt værneting
16. Kundeservice og kontaktoplysninger
16.1. Kontakt kundeservice her.
17. Særligt for specifikke produkter
I det følgende beskrives særlige betingelser for specifikke produkter. Er der uoverensstemmelse mellem disse særlige betingelser og de generelle betingelser, vil de særlige betingelser have forrang.
Virksomhedsløsning
17.1. En Virksomhedsløsning defineres ud fra virksomhedens / organisationens konkrete behov i forhold til et eller flere medieprodukter.
17.2. Der udarbejdes en særskilt aftale – Virksomhedsaftale – for den specifikke løsning for virksomheden. Aftalen sendes til Kunden efter aftalens indgåelse.
17.3. En Virksomhedsaftale sikrer at alle bemyndigede medarbejdere eller et defineret antal, kan anvende de enkelte medieprodukter i relation til Kundens virksomhed.
17.4. En Virksomhedsaftale sikrer at de enkelte medarbejdere kan få sit eget personlige login med adgang til alt låst indhold, digitale værktøjer og personlig overvågning, regnskaber m.m.
17.5. En Virksomhedsaftale, der er opbygget med IP-autorisation, giver virksomheden fri og uhindret adgang til et eller flere medier uden brug af personligt login.
17.6. En Virksomhedsaftale med IP-autorisation skal betragtes som en intranetaftale. Kobling til ekstranet er ikke tilladt.
17.7. En Virksomhedsaftale med IP-autorisation giver kunden mulighed for at videreformidle artikler internt i virksomheden samt at samle specifikke artikler i form af dybe links direkte til pågældende artikler, i fuld tekst eller PDF via. interne mails/nyhedsbreve.
Kontakt kundeservice ved spørgsmål
Nordiske Medier A/S
Mimersgade 47, 5. sal
2200 København N
CVR: 10150825
abonnement@nordiskemedier.dk