23948sdkhjf

Vognmænd tilfreds med domstolens afgørelse om 25-timers-reglen

- Men manglende betaling af p-afgifter kalder på handling, lyder det fra vognmandsorganisationen ITD

EU-domstolen fastslog i sin afgørelse torsdag, at den danske regel om, at lastbiler maksimalt må opholde sig 25 timer på rastepladser i Danmark, kan fortsætte.

Dermed bliver EU-Kommissionens klage over den danske regel altså afvist af domstolen. ITD hilser domstolens afgørelse velkommen. Dommen var forudsigelig, dog har det ringe værdi i praksis, hvis det fortsat ikke er muligt at håndhæve reglerne overfor udenlandske vognmænd, lyder det fra vognmandsorganisationen.

Manglende beviser

Forhistorien for afgørelsen ved EU-domstolen er, at Danmark i sommeren 2018 indførte, at lastbiler maksimalt måtte holde i 25 timer på statsejede rastepladser. Men den går ikke, mente EU-Kommissionen, der derfor i 2022 indbragte Danmark for EU-domstolen med krav om at fjerne 25-timersreglen.

Kommissionens primære argument i klagen var, at begrænsningen ramte udenlandske transportvirksomheder langt mere end deres danske kollegaer, og dermed var den danske regel i strid med EU’s regler om fri bevægelighed for tjenesteydelser hen over grænsen.

EU-domstolen anerkender i sin afgørelse, at 25-timersreglen er til større gene for udenlandske end for danske virksomheder, men i sin afgørelse siger domstolen, at EU-Kommissionen ikke har formået at fremlægge beviser for, at den ekstra parkeringskapacitet, som den private sektor stiller til rådighed, ikke er tilstrækkelig i forhold til hvil over 25 timer.

Et redskab mod langtidsparkering

I ITD er man godt tilfreds med, at Danmark forsat selv kan regulere brugen af parkeringsfaciliteter efter EU-Domstolens afgørelse.

Dog udestår der stadig det væsentlige problem, at udenlandske vognmænd bare kan lade være med at betale deres parkeringsafgifter, uden det har nogen konsekvenser. Ifølge tal fra Færdselsstyrelsen er der i perioden 1. januar 2019 og frem til 2. maj 2023 udstedt godt 11.000 bøder til udenlandske køretøjer, der var parkeret ulovligt – af dem er godt 7000 ubetalte.

- Det er helt afgørende for Danmark som retssamfund, at de love og regler, vi bygger vores land på, kan håndhæves og sanktioneres. Vi er i ITD godt tilfredse med EU-domstolens afgørelse. Tidsbegrænsningen er et redskab til at sikre, at ingen chauffører og vognmænd kan bruge danske rastepladser til langtidsparkering. Når det især har ramt udenlandske chauffører og vognmænd, er det, fordi det er dem, der har brugt de danske rastepladser til langtidsparkering, fortæller Stefan K. Schou, der er adm. direktør for ITD, i en pressemeddelelse.

EU-lande burde kunne finde sammen

Problematikken med, at udenlandske vognmænd ikke betaler de bøder, de får i Danmark, er ikke ny. Men med EU-domstolens godkendelse af 25-timersreglen bør de danske myndigheder nu komme i gang med at finde løsninger på, hvordan man får de udenlandske vognmænd til at betale deres bøder, lyder det fra ITD.

- Spørgsmålet er så principielt, at alle EU-lande hurtigt burde kunne finde sammen om regler for inddrivelse afgifter. Hvis det ikke er tilfældet, bliver vi nødt til at blæse på proportionerne. Så skal køretøjet tilbageholdes, hvis der så at sige er ‘afgifts-gæld’ i bilen, indtil afgiften er betalt, siger Stefan K. Schou.

Danske vognmænd om EU-stævning: Danmark har en god sag

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078