Her gør de den interne kørsel elektrisk
Renault Trucks fortsætter sine initiativer ved at elektrificere sine interne logistik.
Første fase af dette projekt indebærer elektrificering af akseltransporten mellem fabrikkerne i Lyon og Bourg-en-Bresse. De 450.000 km, der køres årligt mellem de to produktionssteder, vil blive håndteret af Dupessey & Co og Transports Chazot ved brug af fem 44 t Renault Truck E-Tech T el-køretøjer.
De fem elektriske lastbiler, hver lastet med 22 tons udstyr, vil foretage to returrejser om dagen - 360 km - for at levere aksler, der er fremstillet på Lyon-anlægget, til Bourg-en-Bresse-fabrikken.
Alt efter behov kan antallet af leverancer øges med op til syv lastbiler på vejene på en enkelt dag. Lastbilerne vil få behov for en mellemladning på 45-50 minutter en gang om dagen på Lyon-anlægget, hvor en ladestation er blevet oprettet til dette formål.
Bilerne vil desuden blive opladt hver aften på de to transportørers depoter.
Denne elektrificering af logistikken vil gøre det muligt at køre 440.000 kilometer med elektriske køretøjer og spare 375 tons CO2 om året.
Simulator
Før elektrificeringen af ruterne mellem Lyon og Bourg-en-Bresse skulle projektet gennemgås for at undersøge om det var muligt i praksis. Til dette brugte Renault Trucks-teamet den samme software som der tilbydes til kunderne; rækkevidde-simulatoren.
Rækkeviddesimulatoren beregner, hvor, hvornår og hvor længe opladningen er nødvendig, baseret på fire hovedparametre: anvendelse, belastning og udstyr, udendørstemperaturen samt topografien.
Når denne gennemgang er færdiggjort, etableres den nødvendige placering af ladefaciliteterne for at sikre optimal brug. Som resultat heraf er der blevet installeret to 360 kw-terminaler hver med to ladepunkter på Saint-Priest-anlægget for at håndtere mellemladningerne for de forskellige lastbiler.
Hos Renault Trucks er målet for 2030 at elektrificere logistikken i stor skala med samtlige logistikruter mellem produktionsstederne ved brug af elektriske køretøjer.
Midtjysk vognmand med to flotte nye trækkere