Volvo tilbyder nu elektriske lastbiler til entreprenørkørsel
Volvo Trucks har udviklet kraftige elektriske lastbiler som langt chassis, der gør det muligt for bygherrer og leverandører til byggeriet at skifte til mere bæredygtig transport. Konventionelle lastbiler som langt chassis med kraftige opbygninger som tippelad, betonmixere og kraner tilbydes nu i elektriske versioner.
-
Mange entreprenørlastbiler kører ofte forholdsvis korte afstande og ofte i pendulfart f.eks. med levering af materialer til byggepladser. Det gør dem meget velegnede til elektrificering, og vores elektriske lastbiler som langt chassis kan skræddersyes til at klare mange af disse opgaver. Det betyder, at vores kunder i bygge- og anlægssektoren nu kan få de samme lastbiler, som de bruger i dag, men i elektriske udgaver. Det giver dem forbedret manøvredygtighed, reducerede støjniveauer og nul udstødningsemissioner, forklarer Jessica Sandström, Global Product Manager hos Volvo Trucks.
De nye elektriske lastbiler som langt chassis kan specificeres fleksibelt takket være en række forskellige førerhus- og batterimuligheder og et bredt udvalg af akselkonfigurationer. Dette åbner igen for et bredere udvalg af chassismuligheder f.eks. med kortere akselafstande på helt ned til 3.900 mm, hvilket igen skaber fleksibilitet ved tilpasningen af lastbilen til at klare en lang række forskellige kørselsopgaver i bygge- og anlægssektoren.
Kunderne kan vælge batteripakker fra seks batterier og ned til to, så lastbilen matcher deres specifikke krav til rækkevidde og nyttelast. De nye elektriske lastbiler med langt chassis har en batterikapacitet fra 180 til 540 kWh.
- Når det kommer til batterikapacitet, kan de specificeres til at matche de faktiske kørselsopgaver og ruter. Ved at undgå flere batterier på lastbilen end nødvendigt kan nyttelasten og dermed produktiviteten øges, siger Jessica Sandström.
Muligheden for at vælge mellem tre forskellige typer kraftudtag på de elektriske lastbiler som langt chassis gør det lettere at integrere forskellige typer opbygninger: Elektrisk drevet e-kraftudtag, gearkassedrevet kraftudtag samt el-mekanisk kraftudtag.
Både det el-mekaniske og gearkassedrevne kraftudtag giver gode muligheder for at optimere energiforbruget og reducere støjniveauet.
Volvo FM Electric og FMX Electric som langt chassis til forskellige typer kørselsopgaver kan specificeres sådan:
Lanceret til salg i december 2022 med produktionsstart i marts 2023:
Maks. effekt: 490 kW
Drivenhed: 3 elektriske motorer
Batteri: 450-540 kWh, 5-6 batteripakker
Førerhus: med sovekabine, med højt tag, med ekstra højt tag og sovekabine
Akselafstand: 4.300-6.700 mm.
Akselkonfigurationer: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R, and 8x4R
Kraftudtag: Elektrisk e-kraftudtag, gearkassedrevet kraftudtag samt el-mekanisk kraftudtag
Lanceret til salg i februar 2023 med produktionsstart i maj 2023:
Max. effekt: 330 kW
Drivenhed: 2 elektriske motorer
Batteri: 360 kWh, 4 batteripakker
Førerhus: Kort dagførerhus
Akselafstand: 3.900-6.700 mm
Lanceres til salg i juni 2023 med produktionsstart i september 2023:
Batteri: 180-270 kWh, 2-3 batteripakker
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.