Toyota leverer brint-teknologi til europæiske lastbiler
Den franske startup-virksomhed, Hyliko, vil integrere Toyotas andengeneration brintteknologi i lastbiler for at kunne tilbyde nulemissionskøretøjer i sin flåde.
Toyota har forsket og udviklet inden for brintteknologi i over 30 år. Planen er at udvide brintforretningen i Europa, og koncernen sigter mod at udbrede nulemissionsteknologien yderligere til den brede kommercielle transportsektor for at accelerere væksten af brintbaseret mobilitet.
Helt konkret ser Toyota et stort potentiale i lastbiler, da de står for transporten af hele 77 procent af alt gods på de europæiske veje. Brintsystemernes lave masse gør det muligt at laste tungere, ligesom hurtig optankning, der er en af brintteknologiens store fordele, også er essentielt for at skabe høj effektivitet for den tunge kommercielle transport, lyder det fra bilproducenten.
Toyota samarbejder allerede på globalt plan med flere lastbilpartnere om at integrere brintteknologi i tung transport. I 2019 begyndte Toyota fx sammen med amerikanske Kenworth Truck Company projektet ”The Zanzeff Shore to Store” i USA, hvilket ifølge parterne for nylig har bevist, at brintdrevne lastbiler kan matche diesel på trækkraft og derved tilbyde et nulemissions-alternativ, der er klar til at blive implementeret kommercielt.
- Vi er glade for at kunne offentliggøre en aftale med Hyliko om levering af vores brintmoduler. Hyliko er en dynamisk start-up virksomhed med en bred vision for brint. De planlægger at tilbyde alle hovedkomponenterne i en øko-klynge; nemlig brintlastbiler, levering af grøn brint og leasing- og serviceaftaler, siger Thiebault Paquet, der er chef for Toyotas europæiske brintdivision.
Hyliko vil i fremtiden tilbyde to forskellige typer brintlastbiler: En 44 tons trækker og en 26 tons lastbil, der vil være tilgængelige som 6x2 og 6x4 varianter. Hver af disse modeller vil være udstyret med to Toyota-brændselscellemoduler.
Som en del af lastbil-leasing-tilbuddet planlægger Hyliko at lancere deres egen grønne brintinfrastruktur – heriblandt både produktion af brint, lagring og distribution.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.