Meget gul XF 530 til Bakkegården
Der står DAF på fronten af næsten 2/3 af Bakkegården Transports 18 lastbiler, og forleden kom der endnu en ny DAF ind i flokken. Det er en DAF XF 530 bogietrækker af nyeste generation, som salgskonsulent Ebbe Termansen fra ESA Trucks Danmark har leveret.
Bakkegården Transport med hjemsted i Christiansfeld i Sønderjylland er en familieejet virksomhed med fokus på transport, men også med aktiviteter inden for entreprenørbranchen, kloakarbejde , salg af grus, sten og flis samt containerudlejning. Det kræver en alsidig lastbilflåde, som derfor består af både trækkere med alt fra presenning- og walking floor-trailere til tip- og tanktrailere samt blokvogne til forvogne med wire- og kroghejs.
Perfekt specificeret til 56 tons vogntogsvægt
Den nye DAF-trækker har typebetegnelsen XF 530 6x2*4 FTN, hvilket dækker over DAF’s nye XF-førerhus med aerodynamisk front, 6-cyl. 13-liters motor på 530 hk, tre aksler med to tvangsstyrede aksler, henholdsvis forakslen og bogieakslen bag trækakslen. Den er udrustet med ZF’s kraftige 12-trins 12TX2620-gearkasse med indbygget kraftudtag til at drive bilens 2-strengs hydraulikanlæg samt enkeltreduceret SR1347-bagaksel. Dermed er drivlinen perfekt specificeret til kørsel med bl.a. tip- og walking floor-trailere med op til 56 tons vogntogsvægt.
ESA Trucks har monteret hydraulikanlæg og udført den øvrige opbygning med fuld dørkplade, masser af ekstra arbejdslys, højtplaceret læssekamera bag på førerhuset samt lavt placeret bakkamera med udsigt til drejeskamlen. Bilen er leveret med fabrikslakeret førerhus i meget gul Citrus Yellow, mens Joachim Clausen Autohandel & Lakering i Haderslev har stået for lakering af opbygningen.
Det er virksomhedens chauffør gennem mere end 25 år, Vagn Ludvigsen, der får glæde af den nye bil. Han kan se frem til at tilbringe arbejdsdagen i et luftaffjedret førerhus med højt til loftet, sidde i en luftaffjedret SuperAir-førerstol med integreret varme og Alcantara/læderindtræk med et fast greb om et fedt læderrat. Samtidig kan han nyde det ekstraordinært gode udsyn gennem for- og sideruder med lav underkant samt bagud gennem digitale kameraer med store monitorer på A-stolperne. De lovpligtige front- og nærzonespejle er desuden afløst af DAF’sCornerView-system med et digitalt kamera i bunden af forruden i højre side, der giver et uhindret udsyn til området direkte foran og på højre side af førerhuset. Disse forbedringer er et resultat af det nye EU-Direktiv 96/53/EF, der tillader længere lastbiler under forudsætning af forbedret udsyn, sikkerhed, aerodynamik og komfort – som DAF som den hidtil eneste har fået godkendt sin nye lastbilgeneration efter.
Ingen behov for klunkegardiner, gulvmåtter eller busplys
Resten af førerhuset er desuden righoldigt udstyret fra DAF’s meget lange liste af fabriksmonteret komfort- og sikkerhedsudstyr. Derfor har der absolut ikke været behov for eftermontering af hverken musik- eller navigationsanlæg, kabinevarmer eller ekstra topmadras i sovekabinen – eller for klunkegardiner, gulvmåtter eller busplys i store mængder på vægge og loft for den sags skyld.
Bakkegården Transport kører meget tæt på 100.000 km i gennemsnit med sine biler årligt med en udskiftningstakt på 6-7 år, og dermed bliver det nok til 600-700.000 km i den nye DAF XF 530, inden Vagn Lauridsen kan se frem til at få ny bil igen.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.