GrønGas giver den gas
GrønGas A/S i Vrå producerer over 13 mio. m3 biogas på sit store biogasanlæg til det landsdækkende naturgasnetværk. Virksomheden råder også over et stort biogasanlæg nord for Hjørring, som producerer yderligere ca. 3 mio. m3 biogas, der omdannes til henholdsvis varme i fjernvarmenettet i Hjørring samt elektricitet. At producere så store mængder energi kræver over 400.000 tons biomasse, primært husdyrgødning og slagteriaffald, som tre splinternye Scania R 530 og en ca. tre år gammel Scania R 520 sørger for at hente hos mere end 50 landbrug og fødevareproducenter i Vendsyssel.
De tre nye Scania blev for nylig leveret af lastbilsælger Dennis Andersen fra Stiholts afdeling i Hjørring, der også har opbygget bilerne med bl.a. gearkassedrevet hydraulikanlæg med frikobling og separat oliekøler, galge samt fuld dørkplade.
De har typebetegnelsen R 530 A 6x2*4 og er helt ens. Typebetegnelsen viser, at der er tale om 3-akslede sættevognstrækkere med V8-motorer på 530 hk. Dertil kommer den nye 14-trins G33CM-gearkasse med integreret krybe- og overgear samt enkeltreduceret R 885-bagtøj med 2,69:1 i udveksling og integreret differentialespærre. Stjernen i typebetegnelsen viser, at der er tale om styrbar bogieaksel bag trækakslen. Dette for at reducere dækslitage på landevejen samt skåne underlaget ude hos landmændene, når bilerne ofte manøvrerer under snævre forhold med de tunge læs.
- Vores biler kører altid med max. tilladt vogntogsvægt – typisk gylle og slagteriaffald til biogasanlæggene den ene vej og afgasset gylle retur til landmændene, som bruger det til gødning, fortæller logistikleder Heine Andersen fra GrønGas A/S.
- De kører alle sammen med 4-akslede gylletanktrailere fra VM Tarm og stort set kun på landevej med mange starter og stop. Derfor har vi valgt V8’ere for at få højere moment til igangsætningerne, forklarer han.
- Vores fire lastbiler er bemandet med ni chauffører, og de har nok at se til. De kører stort set 24 timer i døgnet med to mand på hver bil i 12-timers skift i en 4-dages uge samt en ”flyvende” chauffør, der hopper fra bil til bil, når de faste chauffører har fri. Det fungerer rigtig godt, og chaufførerne er godt tilfredse med den ordning, siger Heine Andersen.
Den intensive udnyttelse af bilerne giver 160-170.000 km om året + ca. 40 % kraftudtagsdrift ved læsning og losning. Derfor har GrønGas tegnet fuld reparationsaftale på bilerne hos Stiholt i Hjørring for foreløbig fem år. Så har bilerne rundet 800-850.000 km, og så regner Heine Andersen med, at det er tid til udskiftning.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.