Jublede for tidligt: Lange kabiner til modulvogntog må vente længere
Færdselsstyrelsen meldte 1. februar ud, at de overordnede regler for dimensioner og vægte samt typegodkendelse af køretøjer tillader brug af aerodynamiske førerhuse, også i modulvogntog.
Godt en uge senere oplyste Færdselsstyrelsen dog, at man efterfølgende er blevet opmærksom på, at der fortsat kan være udfordringer i infrastrukturen for modulvogntog, med de længere aerodynamiske førerhuse i kombination med modulvogntogene.
Færdselsstyrelsen har derfor indtil videre udsat tilsagnet om, at aerodynamiske førerhuse kan anvendes i kombination med modulvogntog, som overskrider de berammede længder jf. BEK nr. 1076 af 07/11/2008 Bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog.
Færdselsstyrelsen, at man i samarbejde med Vejdirektoratet er ved at undersøge forholdene omkring infrastrukturen for modulvogntog med længere aerodynamiske førerhuse nærmere, så dette klimavenlige tiltag i videst mulig udstrækning kan anvendes.
Færdselsstyrelsen vil melde nyt ud snarest muligt, lyder det.
Helt konkret drejer det sig lige om den nye generation af DAF-lastbiler, som indtil videre er de eneste, der har udviklet modeller med forlængede førerhuse, som pga. det aerodynamiske design alligevel godt kan bruges med standardtrailere i et almindeligt vogntog. Dog mangler altså stadig godkendelsen til at kunne køre med modulvogntog med de nye førerhuse, som er op til en halv meter længere.