Volvo lancerer gaslastbil med 500 heste
Volvo Trucks lancerer nu en ny, stærkere gaslastbil, der kan køre på flydende gas. Hidtil har topversionen i Volvos gas-serie haft 460 hk, men nu er det lykkedes Volvo Trucks at vride 500 hk ud af den 13 liter store gasmotor.
Volvos gasdrevne lastbilserier FH, FM og FMX får dermed tilføjet et nyt effektniveau på 500 hk, der supplerer de tidligere motoreffekter på 420 og 460 hk. Gasmotorerne får også store tekniske opdateringer, der gør dem op til 4% mere brændstofeffektive, hvilket sammen med en ny 10% større brændstoftank bidrager til en endnu større rækkevidde.
Volvos gasmotorer baserer sig på samme platform som en dieselmotor og skal bruge en lille sjat diesel eller HVO til at antænde gassen, samt AdBlue.
De store gastanke på chassiset rummer nedkølet gas i en temperatur på minus 162 grader – hvilket gør gassen flydende og får den til at fylde mindre – og dermed række længere. Gassen kan både være LNG (flydende naturgas) eller – allerhelst – flydende biogas (LBG).
- Kørsel på biogas er et godt supplement til elektrificerede transporter, der hjælper vognmænd med deres bæredygtighedsambitioner og sigter mod klimaneutrale transporter, siger Daniel Bergstrand, produktchef for gasdrevne lastbiler hos Volvo Trucks.
- Vores effektive gasdrevne lastbiler har en ydeevne, der kan sammenlignes med de tilsvarende dieselversioner. Tankning af biogas er næsten lige så hurtig som tankning af diesel, og det voksende netværk af mere end 600 tankstationer for både bio-LNG og LNG i Europa gør dem ideelle til langturskørsel, siger Daniel Bergstrand.
Volvo Trucks satser både på BEV (batterielektriske lastbiler), FCEV (brintlastbiler med brændselscelleanlæg) og forbrændingsmotorer med enten biogas, HVO eller sågar grøn brint som vejen mod en bæredygtig transportsektor.
- Der er behov for flere tekniske løsninger, fordi tilgængeligheden af energi- og brændstofinfrastruktur er meget forskellig fra land til land og region til region, og også fordi kravene til hver transportopgave kan variere, tilføjer Daniel Bergstrand.
Store planer om at erstatte fossil LNG med bio-LNG i Europa
Volvo forventer, at den europæiske produktion af bio-LNG vil stige hurtigt i bestræbelserne på at skifte væk fra brugen af fossil LNG. EU-Kommissionen har fremlagt en plan, kaldet REPower EU, hvor der er fokus på at skabe markant øget indenlandsk produktionskapacitet til forskellige typer energi. Planen er at 10-doble den årlige biogasproduktion inden 2030.
Fakta om Volvos gasdrevne lastbiler:
- Produktprogram: Volvo FH, FM og FMX (på forespørgsel).
- Effektniveauer: 420, 460 og 500 hk.
- Brændstof: bio-LNG (flydende biogas) eller LNG. En lille mængde diesel eller HVO bruges til at antænde gassen.
- Rækkevidde: op til 1.000 km.
- Motorteknologi: Ved at udnytte dieselmotorens høje virkningsgrad opnås samme køreegenskaber som en diesellastbil, hvilket gør det muligt at køre med høj belastning og tilbagelægge lange strækninger.
- De nye gasdrevne Euro6 E-motorer er op til 4% mere brændstofeffektive end Euro 6 step D-motorerne.
- Gasmotorerne er blevet fuldstændig opdateret, og den øgede effektivitet opnås bl.a. med nye brændstofinjektorer og stempler med lavere friktion, sammen med en ny turbo, variabel oliepumpe og krumtaphusventilation, der håndterer ufiltreret olie.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.