23948sdkhjf

Verdens første elektriske betonbil fylder 1 år

Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på, at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo. Valget faldt på en Volvo FE Electric 6x2, som kom i drift den 29. september 2021.

Unicon A/S har altså nu i over et år haft en Volvo FE Electric-betonbil i drift i København og omegn - og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023.  

- Jeg har selv kørt Volvos elektriske lastbiler, og jeg er overbevist om, at forbedringen af arbejdsmiljøet og kørekomforten kommer til at glæde rigtig mange af Unicons chauffører i fremtiden. Det første år har den elektriske Volvo FE kørt over 15.000 km og transporteret over 2.700 m3 beton – svarende til 6.075 tons. Bilen har fungeret som forventet, og vi har ikke oplevet tekniske problemer med bilen, udtaler Christian Elleby, Supply Chain & Procurement Director hos Unicon A/S.

Hos Volvo ser man elektriske lastbiler som en vigtig del af løsningen til at reducere CO2-udledningen, men indtil videre udgør de kun en beskeden procentdel af det samlede lastbilmarked. Her håber man, at statens tilskudsordning vil hjælpe med til at flere virksomheder tager springet og investerer i den grønne omstilling og elektriske lastbiler.

- Vi er ekstremt stolte over at kunne fremvise, at den elektriske lastbil er klar til at løse de opgaver, der kræves, og ikke kun i denne branche. En elektrisk lastbil har åbenbare fordele i form af reduceret CO2-udledning, men måske endnu vigtigere, effekten på arbejdsmiljøet for chaufføren og dennes arbejde i og omkring lastbilen. Vi er stolte og glade for samarbejdet med Unicon og ser frem til at levere flere elektriske lastbiler til Unicon i løbet af 2023, lyder det fra Joakim Bansholm Nilsson, Forretningsudviklingschef Zero Emission i Volvo Danmark A/S.

 

Ingen støj og ingen vibrationer

Volvo A/S har i samarbejde med Unicon A/S lavet en film om Unicon´s elektriske betonbil og mere specifikt fokus på arbejdsmiljøet for chaufføren.

- Det er så stille at køre i den elektriske lastbil, at man føler man har ro på hele tiden. Jeg føler, jeg har overblik over hele situationen, og jeg er frisk og udhvilet, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg har ingen påvirkninger af støj eller vibrationer i den elektriske lastbil, udtaler Kurt Pedersen, som er chauffør på Unicon elektriske betonbil.

Fakta om bilen:

Akselkonfigurationer: Langt chassis: 4×2, 6×2, Alle aksler er luftaffjedrede
Førerhus: Dagførerhus, medium-førerhus, langt førerhus eller
førerhus med lav indstigning
Vogntogsvægt: Op til 44 ton
Batterikapacitet: 200-376 kWh, 3-4 batterier
Rækkevidde: Op til 300 km
Opladningstid (fuld opladning): 16,8 timer med vekselstrøm (22 kW)
2,3 timer med jævnstrøm (150 kW)
Drivline: 2 elmotorer, 2-trins automatisk gearkasse
Ydeevne: Op til 330 (450) kontinuerlig effekt
Anvendelser: Velegnet til opbygning. 3 kraftudtag

Du kan se en film med Unicons elektriske betonlastbil. Klik her.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.227