Volvo lancerer flere elektriske lastbiler
Volvo Trucks fortsætter med at udvide sit sortiment af elektriske lastbiler med lanceringen af flere nye modeller, der gør det muligt at elektrificere endnu flere transporter til by- og regionalkørsel. Denne seneste tilføjelse af lange chassiser* i modelprogrammet styrker Volvos position som førende inden for elektrificeret lastbiltransport.
Volvo Trucks, der allerede i dag producerer det mest komplette modelprogram inden for elektriske lastbiler i den globale lastbilindustri, udvider nu sit udbud med introduktionen af lange chassiser til sit modelprogram for sine tunge elektriske lastbiler, Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX.
Det skriver Volvo Trucks i en pressemeddelelse.
Takket være flere muligheder for at specificere lastbilerne med forskellige batteri-, førerhus- og chassisløsninger kan de nye lange chassiser opbygges med elektrificeret udstyr til en bred vifte af specialiserede transportopgaver. Det gælder bl.a. til varedistribution, renovationskørsel og entreprenørkørsel. Produktionen af de nye varianter begynder i første kvartal af 2023.
- Med disse nye, elektriske lastbilvarianter gør vi det nemmere end nogensinde før for endnu flere kunder at overgå til elektrificerede køretøjer og for kommuner at skifte til nul-emissionskøretøjer til stort set alle transportløsninger. Vores kunder kan få disse lastbiler specificeret til netop deres behov for at reducere udslippene og samtidig opnå samme funktionalitet som de har med deres nuværende diesel-lastbiler, forklarer Roger Alm, President for Volvo Trucks.
El-lastbiler - mere attraktive for både chauffører og bymiljøer
Diesellastbiler med tungt læs er et almindeligt syn i mange byer. Nu er det muligt i stedet at bruge elektriske lastbiler til disse kørselsopgaver. Udover at begrænse lokale udstødningsemissioner giver elektriske lastbiler et bedre arbejdsmiljø for chaufførerne, da de kører med et markant lavere støjniveau – hvilket også bidrager til et bedre miljø for de lokale beboere.
Forbedret kundefleksibilitet
De nye elektrificerede chassistyper i Volvos FH-, FM- og FMX-program kan leveres med en batterikapacitet fra 180 til 540 kWh. Dette, sammen med antallet af batterier på en lastbil, giver stor fleksibilitet og mulighed for at løse en bred vifte af kørselsopgaver.
- Disse lastbiler kan klare alle former for transportopgaver fra let til tungt gods. Kunderne kan vælge præcis den batterikapacitet, de har brug for til at få løst deres kørselsopgaver på en økonomisk og effektiv måde. Ved ikke at have flere batterier end nødvendigt, kan nyttelasten øges. Vi kan kort sagt levere den optimale og mest omkostningseffektive elektrificerede transportløsning uanset kørselsopgave, fastslår Roger Alm.
Volvo Trucks er den eneste globale lastbilproducent med et komplet udvalg af elektriske lastbiler i serieproduktion i dag. Selskabets mål er, at halvdelen af Volvos samlede globale lastbilsalg skal være elektrisk senest i 2030.
*Lastbiler med langt chassis opbygget med f.eks. kran, affaldskomprimator eller betonkanon.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.