23948sdkhjf

En ny Scania R 660 til en enbils-vognmand

For nylig kunne lastbilsælger Peter Munkholm fra Stiholt i Aalborg overrække nøglerne til en spritny Scania R 660 B6x2*4 til vognmand Allan Hosbond, der i alle årene har kørt ud fra Vindblæs ved Løgstør.

Den nye Scania R 660 er ud over at være mere end almindelig veludstyret også leveret med en serviceaftale inklusive udvidet drivlinedækning i op til 10 år. Med en årlig kørestrækning på 100-120.000 km passer det perfekt med vognmandens planer om, at Scania’en bliver hans sidste lastbil, inden han hænger nøglerne på sømmet for sidste gang.

- Jeg har altid været én-bilsvognmand, siden jeg overtog min fars vognmandsforretning i 1990, og sådan forbliver det, fastslår han.

Den nye Scania er opbygget med 3-vejs tippelad af Skelhøje Vognfabrik A/S i Skelhøje ved Karup. Det er ifølge Allan Hosbond den eneste rigtige leverandør, når bilen skal bruges til kørsel med korn- og foderstoffer, kartofler og andre landbrugsprodukter.

Det er da også en 4-akslet Skelhøje-påhængsvogn, som Scania’en får følgeskab af de næste mange år. Påhængsvognen er kun 3 ½ år gammel og blev indkøbt sammen med Allans sidste Volvo. Både det nye tippelad på Scania’en og påhængsvognens tippelad er udrustet med Ecotop automatiske rullepresenninger. De kan - lige som alle de øvrige hydrauliske funktioner på vogntoget – styres med fjernbetjening. Skive Autolak har stået for maling af den nye forvogn.

 

Teknikken i Allan Hosbonds nye Scania R 660 B6x2*4:

Drivline: 16,4 liters V8 på max. 660 hk/3.300 Nm, 14-trins G33CM-gearkasse med integreret Retarder samt EG-kraftudtag til direkte monteret hydraulikpumpe til betjening af tippelad på forvogn og påhængsvogn, enkeltreduceret R885-bagtøj med mekanisk differentialespærre, 3,07:1 i udveksling (= 85 km/t v. 1.030 o/min).

Førerhus: CR20H, højt placeret sovekabineførerhus med højt tag på 4-punkt luftaffjedring. ALT i udstyr inkl. fuld læderbeklædning, Premium fører- og passagerstole, Premium infotainment-system inkl. navigation og 4x20 W musikanlæg, fuldautomatisk klimaanlæg inkl. separat 6 kW motor- og kabinevarmer,

Chassis: enkelt-ramme med fuld luftaffjedring på alle tre aksler, elektrohydraulisk styrbar og løftbar støtteaksel bag trækaksel, malede Alcoa alu-fælge, 400 liter brændstoftank og 105 AdBlue-tank monteret i højre side bag heldækkende sideskørt, værktøjskasse integreret i sideskørt i venstre side, trykluftbetjent VBG træktøj med 57 mm. trækbolt, separate bak-, højresvings- og læssekameraer med monitor integreret i instrumentpanelet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234