23948sdkhjf

- Kan vognmændene håbe på noget hjælp?

Hallo – er der en voksen til stede?

Vil vi vognmænd gerne være grønne? Ja!

Er det muligt? Både ja og nej.

Om 5-10 år er der helt sikkert muligheder for at skåne miljøet til priser, vores kunder kan betale (Power to X, brint, el…?).

Rådet for Grøn Omstilling har overbevist regeringen/Folketinget om, at lastbilerne skal køre på el. Man henter 6 tons batterier, der er produceret i østen, monterer dem på en lastbil, som på hvert læs mister 6 tons lasteevne (gods).

Bilen koster 3 gange prisen, end hvad en diesellastbil koster. Den kan køre i maks. 4 timer og skal så lade i flere timer, før den igen kan køre. Ud over at elnettet endnu ikke er udbygget til at klare opladningerne, farer elpriserne op og ned. Og lige nu er el mere sort end grøn (kul mm.) Nye batterier til lastbilen koster mere end en million.

Vi har en lastbil, der kører på CBG (biogas). Men vi skal betale afgift af gassen (ca. 70 til 80 kr. i timen i afgift) og endda CO2-afgift, selvom vi er mere end 100% CO2-neutral med bilen. Vi har betalt afgift på gasbilen på 1 år ca. 500.000 kr.

Vores gasbil har på 1 år reduceret C02-udslip med 500 ton.

Til sammenligning har Københavns Borgerrepræsentation afsat 205 millioner kroner på at omstille 278 biler til el. Kommunen forventer, de 205 millioner giver en CO2-reduktion fra 370 til 1.600 ton om året i alt!

Derudover er der en stor sidegevinst: CBG produceres nemlig af afgasset gylle, men derudover aftager biogasanlæggene masser af affaldsprodukter, der førhen ikke blev brugt til noget.

Rådet for Grøn Omstilling/regeringen vil have, at vi skal øge vores omkostninger med 50-100% ved at køre på el, for at industrien kan få gassen. Industrien har ingen problemer med at bruge strøm, hvorimod det p.t. er håbløst at køre på el i en lastbil.

Jeg er bekendt med, at det er en rigtig god forretning at køre CO2-neutral LBG (flydende biogas) til Tyskland, så mon ikke nogen af vores danske biogasanlæg allerede gør dette?

El er allerede nu fornuftigt i person- og varevogne. Men at man kan spare op til 200.000 kr. i afgift på en hybrid-personbil og så bare køre på benzin eller diesel, er lige så tåbeligt som at bede lastbiler om at køre på el allerede nu.

Kan vi håbe på, at nogle af de nyvalgte folketingsmedlemmer vil hjælpe vognmændene med at komme i gang med den grønne omstilling?

I øvrigt stod lastbilerne kun for 13% af transportens CO2-udledning i 2020 i Danmark. Varebiler stod for 15%, og personbiler for 54%.

Vognmand Poul Jørgensen

HV-transport A/S

Mørupvej 37

7400 Herning

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109