Lavtgående DAF til MTAB
MTAB i Albertslund har fået leveret en DAF XF 430 – af den gamle XF-generation fra 2017, som stadig er i produktion, og i en særdeles lavtgående udgave.
Borris Karosserifabrik i Tarm har stået for opbygning af kassen med 300 cm indvendig højde samt montering af kølemaskine og D’Hollandia-læssebagsmækken med hele 280 cm liftplade.
Chauffør på den nye XF 430’er er John Randers Gylden. Sammen med transport manager Jon Damlund fra MTAB har han spillet en aktiv rolle ved specificering og opbygning af bilen.
- Vi kører tit med værdifuld kunst og dyrt, højteknologisk udstyr. Det skal behandles varsomt, så derfor er ladkassen både udrustet med en masse surringskinner i forskellige højder i siderne samt i gulvet, er isoleret og er forsynet med kølemaskine, som kan holde godset ved den rigtige temperatur og luftfugtighed både sommer og vinter, fortæller John Randers Gylden.
Ud over opbygningen med masser af skabe, isoleret kasse, kølemaskine og læssebagsmæk er MTAB’s nye DAF XF 430 også udrustet med kærretræk. MTAB råder over seks store lastbiler i sin danske afdeling samt en kærre med kasseopbygning, som de seks biler deles om. Skulle der være behov for mere kapacitet er bilerne specificeret, så de også kan køre med kærrer fra MTAB’s svenske afdelinger.
Bilen er af typen DAF XF 430 6x2/*4 LowDeck FAN med ekstra lav chassishøjde, fuld luftaffjedring samt styrbar bogieaksel bag trækaksel, 600 liters alu-brændstoftank og 75 liters AdBlue-tank monteret på chassiset. 295/60R22.5 lavprofildæk monteret på Alcoa DuraBright alu-fælge på alle aksler.
Drivlinen er den 6-cylindrede Paccar MX-11 på 428 hk og 2.300 Nmm Traxon-automatgear, DAF SR1344 trækaksel med 2,05:1 i udveksling og mekanisk differentialespærre. Førerhuset er det gode, gamle Super Space Cab med indvendig ståhøjde på 225 cm (210 cm ved motortunnel).
Chassiset er solgt af Ole Frisk og leveret af Ebbe Termansen fra ESA Trucks Danmark i Padborg. Opbygning udført af Borris Karosserifabrik i Tarm. Køleanlæg leveret af Knud Hansen/Thermo King i Vejle. Maling af det komplette køretøj udført af Auma Autolakering i Frederikssund. Dekoration og foliering udført af Signmeup i Padborg.
MTAB Group har mere end 50 års erfaring med specialtransport af følsomt gods. Virksomheden har hovedkontor i Stockholm og har afdelinger i hele Norden - siden 2008 også i Danmark.
Den nye bil erstatter en ældre DAF med ca. 900.000 km på bagen. Den nye forventes at komme til at rulle ca. 140.000 km om året.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.